Zwemmen met de Total Immersion zwemtechniek

Omdat zwemmen een hele technische sport is is het des te belangrijker om te beginnen met de juiste zwemtechniek. Voor de meeste recreatieve zwemmers en langere afstand zwemmers is de total immersion techniek een goed begin. Juist omdat deze de nadruk legt op efficiëntie en het voorkomen van klachten. In dit blog leg ik je uit hoe je zwemt met de Total Immersion zwemtechniek.

De Total Immersion zwemtechniek

Total Immersion gaat uit van de beweging van de core als centrum van de zwemslag. Een stabiele sterke core geeft je een stabiele houding in het water. Je core heeft grote, sterke spieren die je lange tijd kunt inzetten. Je armen en benen zwemmen natuurlijk wel mee, maar de core rotatie is de motor van de slag.

Het overroteren van je lichaam is niet goed, dit omdat je dan je arm niet in positie kunt houden. Te weinig roteren is ook niet goed, dit omdat je dan te weinig kracht kunt overbrengen om je naar voren te brengen. Een kleine rotatie is wat je nodig hebt. Zoals een zeilboot. Een zeilboot gaat ook het hardst als deze een klein beetje schuin ligt.

De zwemslag bij Total Immersion

Doordat water golvend is zoeken we eerst stabiliteit in de lengte en de breedte door middel van de core het werk te laten doen. De armslag zorgt er vervolgens voor dat je in de juiste richting zwemt, zonder dat de stabiliteit verstoort wordt. Ditzelfde geldt voor een ontspannen armoverhaal.

Je benen ondersteunen de rotatie en zorgen voor een beetje voorwaartse stuwing (30%). Als je je benen echter niet in de stroomlijning van je lichaam houdt (boven water ziet het eruit als een wijde schaarbeweging) of je armen in de catch buiten de centrumlijn laat stuwen geeft dat ook belasting op het schoudergewricht wat we niet willen.

Let op je ademhaling

Ademhalen is een belangrijke verstoorder van de voorwaartse zwembeweging. Ademhalen in borstcrawl lijkt veel op omkijken op de fiets. Je fiets en je armen op het stuur volgen de weg, maar je hoofd draait op zij om te kijken of het vrij is. We zien veel zwemmers zichzelf uit het water duwen omdat ze een verkeerde timing hebben of hun arm meenemen als ze ademhalen en daarom in open water uit koers raken.

Houd je armen op schouderbreedte en haal adem in het golfje achter je hoofd. Genoeg tijd om lucht te halen. Terwijl je op koers blijft liggen. En elke slag hetzelfde verplaatst, of je nu ademhaalt of niet.

Bedenk dat je lichaam door het water naar voren moet. Je lichaam moet niet naar beneden en niet naar boven, alleen naar voren. Dus maak je lang, zoek de juiste balans en zwem efficiënt.

Marjon Huibers
Head Coach van Swimfantastic en Total Immersion MasterCoach

Inspiratielezing - in 2 jaar van schoolslag naar deelname aan het WK IRONMAN (do. 7 mrt. 2019 19:00 uur)

Roy Lagerburg is langeafstandstriatleet. In 2014 zwom Roy nog schoolslag en in 2016 stond hij op het WK IRONMAN op Hawaii. In deze inspiratiesessie vertelt Roy hoe hij dat gedaan heeft, hoe hij er op terug kijkt en hoe hij jouw kan helpen met jouw volgende triathlon (voor alle niveaus). Meer info + aanmelden.