5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: langdurig zitten is erg slecht. Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. We zitten gemiddeld 12 uur per dag en de fysieke gevolgen hiervan moeten we niet onderschatten. Tel hier nog 8 uur slaap bij op en je brengt zo’n 20 uur van je dag in zittende en liggende houding door. Onvoldoende bewegen staat in de top 4 van veroorzakers van vroegtijdig overlijden. Het geeft je een vergrote kans op hart- en vaatziekten, kanker en longaandoeningen en vermindert de weerbaarheid van je skelet en spieren.

Fit blijven op je werk

Om ons heen horen we steeds meer dat we ons bewuster worden van de gevolgen van het vele zitten. Smart watches helpen je de 10.000 stappen per dag te halen, werkplekken kunnen zowel zittend als staand worden ingesteld en veel bedrijven promoten het deelnemen aan hardloopwedstrijden, organiseren yoga klassen en office bootcamps. Als fysiotherapeuten juichen wij deze ontwikkeling alleen maar toe, en willen we je graag helpen om je sedentaire levensstijl zo goed mogelijk aan te pakken.

In dit blog geef ik je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen.

Tip 1: Use it or lose it!

De belangrijkste tip is blijven bewegen! Door elke 40 minuten van houding te wisselen of even op te staan voor een korte pauze houd je je lichaam in beweging en blijf je je spieren en zenuwstelsel prikkelen. Je kunt vaak zelf een programma op je computer instellen die je herinnert (probeer bijvoorbeeld workrave voor windows, of Time Out voor Mac), of je smartwatch zo instellen dat hij een alarmpje af laat gaan.

Verander af en toe van een zit naar een staand bureau, loop even naar je collega toe voor overleg i.p.v. een e-mail, probeer te lopen als je aan het bellen bent en vergader eens staand in plaats van zittend. Door kleine veranderingen aan te brengen in je sedentaire levensstijl kun je een groot verschil maken in activiteit!

Tip 2: Check je werkhouding

De oude bekende ‘knieën en heupen in een hoek van 90° is inmiddels wat achterhaald. De belangrijkste punten bij het instellen van je zittende werkplek zijn als volgt:

  • Zithoogte zodanig instellen dat je heupen net wat hoger zijn dan je knieën
  • De rugleuning op een relatief ‘losse’ stand, zodat je actiever zelf rechtop moet zitten
  • Het bovenste 1/3 gedeelte van je beeldscherm zit op ooghoogte, hiermee voorkom je dat je teveel naar beneden moet kijken.

Tip 3: Voor degenen die veel op de laptop werken

Veel aan het werk op een laptop? Zorg dan voor een externe muis en toetsenbord, en het liefst ook een laptop standaard. Met de standaard kun je de laptop iets meer op ooghoogte krijgen en verminder je het constante naar beneden kijken. Door een externe muis en toetsenbord te gebruiken verminder je de stress op je polsen, ellebogen en schouders en daarmee verklein je de kans op blessures.

Tip 4: Stretches voor op kantoor

Doe gedurende de dag de volgende stretches en verminder hiermee de stijfheid in je rug, nek en schouders:

Tip 5: Beweeg genoeg buiten werktijd

Sporten blijft natuurlijk altijd een belangrijk onderdeel van je gezondheid, maar het is natuurlijk nog belangrijker om buiten werktijd veel te bewegen als je je beroep voornamelijk zittend uitvoert. Elke vorm van sporten is goed, maar het is vaak goed om een combinatie aan sporten of oefeningen te doen. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van hardlopen en yoga: hardlopen is goed voor je algehele conditie, waarbij yoga wat meer let op je flexibiliteit en houding.

Heb je vaak last van een stijve rug of een stijve nek en schouders? Dan staan hieronder nog 2 oefeningen die je dagelijks kunt doen om dit te verhelpen:

Workshop Werkplek Ergonomie

De therapeuten van AmstelFysio kunnen ook langs komen bij jou op kantoor voor een workshop werkplek ergonomie. Gedurende deze workshop leggen we je tot in de puntjes uit hoe je je stoel en bureau precies instelt. Daarnaast gaan we dieper in op het ontstaan van klachten en hoe je werkhouding en werkgewoonten hiermee direct verband houden.

We leren je de eerste symptomen van werk-gerelateerde blessures te herkennen, en daarnaast nemen we uitgebreid enkele oefeningen door om klachten te voorkomen.

De workshop is dus eigenlijk een must voor elke kantoor tijger die graag zo fit mogelijk aan het werk wil blijven!

Wil je meer informatie over de workshop? Ga dan naar www.amstelfysio.nl/werkplek

Heb je ondanks deze tips en oefeningen toch wat last van je nek/schouders of je lage rug? Neem dan contact met ons op zodat je in no-time weer pijnvrij achter je bureau zit! Bel ons op 020 - 261 02 68.

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips