Een triathlon doen. Wat houdt dat in?

Veel mensen die sporten houden van een uitdaging. En dan is de triathlon natuurlijk een van de grootste uitdagingen. Het is dan ook niet gek dat deze sport snel aan populariteit groeit. Maar wat houdt een triathlon precies in?

Het begint uiteraard allemaal bij het voornemen om een triathlon te doen. Na het stellen van dat doel komen de praktische zaken. Is het haalbaar? Hoeveel tijd moet en kan ik er in stoppen en welk materiaal is er nodig om een triathlon te doen?

Inhoudsopgave

Kan ik een triathlon wel volbrengen?

De eerst vraag die stelt: kan ik een triathlon wel volbrengen? Het is niet voor iedereen weggelegd om 3.8 km te zwemmen, 180 km te fietsen en vervolgens een marathon (42,195 km) hard te lopen. Maar er zijn tegenwoordig ook kortere afstanden. Een prima instap als je ambities hebt voor de hele triathlon.

De meest voorkomende afstanden zijn de sprint afstand (ook wel 1/8e) en de olympisch afstand (ook wel 1/4e). De sprint afstand is 750m zwemmen, 20km fietsen en 5km hardlopen. De olympische afstand is 1500m zwemmen, 40km fietsen en 10km hardlopen. Het verschil met de 1/8e en 1/4e afstand zit hem in de zwemafstand. De zwemafstand bij een 1/8e is 500m en bij een 1/4e 1000m.

De sprint en olympische afstand is een hele leuke uitdaging en voor getrainde sporters goed te doen. Na het finishen van je eerste triathlon wedstrijden kan het volgende doel zijn om een snellere tijd neer te zetten. Trainen voor een 1/2e of een hele triathlon is ook een mooi doel.

Hoeveel tijd ben ik kwijt?

Hoeveel tijd je kwijt bent aan het trainen voor een triathlon hangt natuurlijk af van je doelstelling. Wil je een hele triathlon finishen in een hele snelle tijd dan zijn trainingsweken met 30 uur training meer regel dan uitzondering. Is het jouw doel om de finish te halen? Een minimale investering in tijd van 8 tot 10 uur per week gedurende een jaar is zeker nodig.

Voor de kortere afstanden is uiteraard minder trainingstijd nodig, maar ook dit hangt natuurlijk af van hoe scherp de doelen gesteld zijn. Voor triathlon geldt, net als voor alle andere sporten, hoe meer je investeert hoe meer je eruit haalt. Niet alleen het aantal trainingsuren per week, maar ook het aantal trainingsjaren helpen bij aan je prestatie.

Welk materiaal heb ik nodig?

Net als in andere sporten is er mooi materiaal in overvloed. Veel mensen zijn toch terughoudend met het investeren in kostbaar materiaal, helemaal als je niet weet hoe lang je triathlon blijft doen. Gelukkig is er voor een eerste triathlon niet zo heel veel nodig. De belangrijkste benodigdheden zijn zwemkleding (badpak of zwembroek), sportkleding (t-shirt en broekje), een fiets, een helm en uiteraard hardloopschoenen.

Vind je triathlon leuk en/of wil je meer uit je wedstrijden halen? Een aantal kleine investeringen geven al een groot voordeel. Bijvoorbeeld een trisuit. Met een trisuit kun je zowel zwemmen, fietsen als hardlopen. Erg handig! Daarnaast is een startnummerband ook erg fijn. Tijdens het fietsen moet je startnummer namelijk achterop zitten en tijdens het lopen voorop.

Vervolgens kun je kijken naar je racefiets en wetsuit. Een wetsuit zorgt niet alleen voor extra warmte tijdens het zwemmen in buitenwereld, het wetsuit zorgt ook voor extra drijfvermogen waardoor je sneller zwemt. Een goede investering dus! Voor een betere racefiets (en/of tijdritfiets) kun je het zo gek maken als je zelf wil. Voor €1.000 heb je een prima fiets. Een fiets kopen voor €4.000 of €10.000 kan natuurlijk ook :).

Start de training!

Kortom, een triathlon is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar zeker voor meer mensen dan je zou denken. Op de website van de Nederlandse Triathlon bond (NTB) staan alle wedstrijden onder elkaar. In deze lijst zal er zeker een wedstrijd tussen staan die aan jouw wensen en doelen voldoet.

Wil jij ook een triathlon doen? Dan is het verstandig om gebruik te maken van een persoonlijk trainingsschema waarin alle trainingen en je privé leven op elkaar zijn afgestemd. Bij AmstelFysio helpen we sporters met hun sportieve doelen. Neem contact met ons op dan bekijken we samen naar de mogelijkheden om jouw doel te halen.

Inspiratielezing - in 2 jaar van schoolslag naar deelname aan het WK IRONMAN (do. 7 mrt. 2019 19:00 uur)

Roy Lagerburg is langeafstandstriatleet. In 2014 zwom Roy nog schoolslag en in 2016 stond hij op het WK IRONMAN op Hawaii. In deze inspiratiesessie vertelt Roy hoe hij dat gedaan heeft, hoe hij er op terug kijkt en hoe hij jouw kan helpen met jouw volgende triathlon (voor alle niveaus). Meer info + aanmelden.