Snowdonia Trail Marathon - geen "gewone" marathon.

Op zondag 23 juli 2017 liep ik de Snowdonia Trail Marathon. Met in totaal 1685 hoogtemeters op een afstand van 42 kilometer. Na een pittig en technisch parcours komt als de kers op de taart de beklimming van Wales’ hoogste bergtop - Snowdon (1085 meter). Dit is de derde editie van de race en voor het eerst dat het mooi en zonnig weer is, de vorige keren was het koud en vooral erg nat.

Aanleiding

Vorig jaar tijdens een feestje sprak ik mijn vriend Bas, hij woonde toen nog in Engeland en werd een steeds fanatiekere hardloper. Hij had zich ingeschreven voor de marathon en had al ook een paar trails gelopen in Engeland en België. Ik was toen al een tijdje bezig met trailrunning maar had vooral ervaring opgedaan in Nederland en België. We spraken af dat ik naar Engeland zou komen en daar samen met Bas een toffe trail zou gaan lopen. Kort daarna werd ik op Facebook door Bas getagd in een filmpje van de Snowdonia Trail Marathon. Niet veel later waren we beide ingeschreven.

Voorbereiding

Omdat ik mij de laatste tijd vooral heb toegelegd op het lopen van ultra afstanden maakte ik mij om de afstand van 42 km niet zo druk. Ik loop wekelijks op zondag een lange duurloop bij loopwijzer van +/-30 km en in totaal behaal ik meestal een weekomvang van 60-80 km. Als fysiotherapeut ga ik vier keer per jaar mee met Loopwijzer naar de Ardennen voor een trailrunning trainingskamp waar ik in 4 dagen ook flink kilometers en hoogtemeters maak. Daarnaast heb ik regelmatig in de duinen en het bos getraind met klimmen en dalen en bij weinig tijd koos ik voor de heuvel in het Amsterdamse bos.

De reis

Je moet er wel wat voor over hebben. De vlucht van Amsterdam naar Liverpool duurt slechts een uur, maar dan volgt een paar uur durende treinreis van Liverpool via Chester naar Bangor. Vanaf Bangor pak je de bus naar Llanberris. Een klein dorpje waar je voornamelijk outdoor-toeristen vindt.

Pannenkoeken

Mijn ultieme trail ontbijt bestaat uit een stuk of 4 pannenkoeken met poedersuiker en stroop met een sterke bak koffie ernaast. Voor deze gelegenheid hadden we de stroop vervangen voor Maple Sirup.

Voor de start

Eenmaal aangekomen op het wedstrijdterrein volgt de briefing. Iedere loper wordt verplicht om een mobiele telefoon, een compleet regenpak, handschoenen en een muts bij zich te dragen. De sfeer is ontspannen en lopers bereidden zich voor door startnummers vast te spelden, hun vesten vol te stoppen met energiegels, repen en sportdrankjes of nog even een snel toiletbezoek.

De eerste kilometers

Na het startschot volgt meteen een steile beklimming, meteen valt op dat niemand iets zegt, iedereen is gefocust op de route en bepaalt voor iedere stap nauwkeurig waar hij zijn voet plaatst. Na drie kilometer besef ik dat ik mijn tempo moet laten afzakken anders kan ik dit niet volhouden. Gelukkig wordt het daarna een stuk vlakker, hierdoor kom ik weer in mijn element en kan zelfs weer lopers inhalen. Het eerste stuk is erg mooi met een idyllisch glooiend landschap, de ondergrond bestaat uit smalle gravelpaden.

Het wedstrijdverslag gaat verder onder de foto.

Moeras

Ineens staat er een pijl richting een weiland, hier ligt geen pad meer, er staan alleen nog peilen midden in het weiland, links en rechts lopen schapen. Het weiland wordt steeds drassiger tot ik ineens in een moerasachtige omgeving loop. Iedere stap zak ik tot aan mijn enkels en soms zelfs tot aan mijn knieën weg. Even ben ik bang mijn schoen te verliezen. Ik zie links en rechts van mij lopers onderuit gaan die vervolgens zwart van de modder, meestal lachend weer opstaan.

Tempo

Nu volgt een single trail gravelpad, dit stuk bevat relatief weinig hoogtemeters en voert gedurende een aantal kilometers langs een riviertje en later door de dorpjes Rhyd Ddu en Beddgelert. Technisch is dit redelijk eenvoudig wat de gelegenheid biedt om met andere lopers te praten. De meeste lopers die ik spreek zijn ervaren ultratrailers, ze waarschuwen mij om wat energie te sparen voor de beklimming van mount Snowden vanaf kilometer 29.

Klimmen

Plotseling begint het parcours te stijgen, ik heb geen idee wat ik moet verwachten. Het enige wat ik weet is dat ik nu ongeveer ben aangekomen op het zwaarste gedeelte van de race, een eindeloze klim van 6 km, 1000 meter omhoog en vervolgens wee naar beneden. Voor de beklimming van mount Snowdon volgen we de route via Pen y Pass en de PyG track. Snowdon is gevormd uit veel verschillende soorten steen maar de bovenlaag bestaat vooral uit een bedding van leisteen. Tijdens de beklimming zie je duidelijk dat gletsjers brede valleien hebben achterlaten met kliffen en richels.

Nooit eerder heb ik tijdens een trail zo lang aan een stuk geklommen. Ik ga dribbelend omhoog afgewisseld met klauteren over grote stenen die een soort van traptreden vormen. Telkens als ik hoop dat ik de top bijna heb bereikt doemt er weer een nieuw eindeloos pad naar boven op. Als ik eindelijk de top zie voel ik een ongekende opluchting en euforie.

Op de top neem ik kort de tijd om te genieten van het adembenemende uitzicht. Wat is dit gaaf!

De wedstrijdverslag gaat verder onder het Instagram bericht.

On top of mount Snowdon #snowdonia #snowdon #trailrunning #trailrunningviews #wales #barefootroadtoamsterdam

Een bericht gedeeld door Frans (@brouwerfj) op

Dalen

Dan is het heel snel schakelen om na ongeveer 6 km klimmen weer af te gaan dalen. De afdaling naar Llanberis voert langs de Snowdon Mountain Railway, naar de finish in Llanberis. Dit pad bestaat uit groffe losliggende stenen in combinatie met gladde leistenen. Ik heb continu afgewisseld tussen verschillende afdaal technieken om te zorgen dat ik mijn spieren en gewrichten zo gevarieerd mogelijk belast. De laatste twee kilometer heb ik weer asfalt onder mijn voeten. Ik merk gek genoeg dat ik nog voldoende energie heb om te versnellen.

Finish

De speaker haalt mij enthousiast binnen en vergeet niet te vermelden dat ik helemaal uit Amsterdam ben gekomen om aan deze trail mee te doen. Trots en voldaan neem ik mijn medaille in ontvangst.

Zoek je een nieuwe uitdaging en wil je eens wat anders doen dan een “gewone” marathon? De Snowdonia Trail Marathon is een absolute aanrader! AmstelFysio kan je helpen met een trainingsschema op maat.

Wie gaat er volgend jaar mee?

Wedstrijdverslag geschreven door: Frans (Fysiotherapeut en hardlooptrainer bij AmstelFysio)

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips