Van een alternatieve training naar een triathlon - wat zijn de eerste stappen tot succes?

Eén van de opties bij een hardloopblessure is een alternatieve sport beoefenen om de conditie op peil te houden. Na een fanatieke roeiperiode stapte ik rigoureus over op het hardlopen. In januari 2014 deed ik mee aan mijn eerste hardloopwedstrijd. Helaas raakte ik nadien geblesseerd en ging ik op zoek naar een ‘tijdelijke’ alternatieve sport. Dat begon met fietsen, maar resulteerde in september 2014 uiteindelijk in mijn eerste triathlon: de sprint triathlon in Maarssen. Momenteel ben ik actief bij Triathlonvereniging De Dolfijn en enthousiasmeer ik mensen om mij heen om op een leuke en veilige manier deel te nemen aan deze uitdaging. Een sprinttriatlon is uitermate geschikt om het plezier van triatlons te ontdekken.

Wat is de eerste stap?

Voor veel beginners is het zwemmen van 750 meter de grootste uitdaging. En terecht, het is ook best een eind! Toch kan een beetje training deze drempel flink verlagen. Na een mooi hardloopvoorjaar is één keer per week zwemmen een zeer geschikte alternatieve manier om te werken aan je core en conditie op peil te houden. Met een totaalbeweging als zwemmen worden de buik- en rugspieren op een laag belastende manier getraind. Daarnaast geeft het een nieuwe mentale prikkel: je leert een nieuwe vaardigheid!

Heb ik een racefiets nodig?

Het is wel essentieel om in het bezit te zijn van een goed werkende fiets en een helm. Het moet immers wel veilig blijven. Daarom wordt voorafgaand aan een triathlonwedstrijd het stuur en de remmen gecheckt. Een racefiets is overigens geen must, er worden ook triathlons gestart op stadsfietsen. Door als hardloper na je fietsritje uit werk direct te gaan lopen, ben je eigenlijk al een koppeltraining aan het doen.

Wat is een koppeltraining?

Het één of meer keer opeenvolgend gaan hardlopen na fietsen tijdens een training noemt men een koppeltraining. Zo wordt het lichaam voorbereid op een realistische wedstrijdsituatie. Daarnaast kan de combi zorgen voor een fysieke prikkel tijdens het hardlopen zonder een lange afstand te hoeven rennen. Ben je de laatste tijd blessuregevoelig tijdens het lopen door de schokbelasting? Door middel van een koppeltraining kun je toch aan je omvang werken. Voor fanatieke triatleten is dit een belangrijke training om vaardig te worden in de overgang van fietsen naar lopen. Op weg naar de eerste triathlon! Met een alternatieve training in het water en wat extra (woon-werk-)fietskilometers op de weg ligt een eerste sprint triathlon in het verschiet. Pas wel op: voorzichtigheid is geboden bij het oppakken van nieuwe sporten! AmstelFysio, een vereniging en ik kunnen je daar bij helpen.

Deze blog is geschreven door gastblogger Wouter Dijkshoorn (Training Tweaks). Wouter biedt met Training Tweaks workshops en individuele begeleiding aan op het gebied van trainingsleer, voeding en didactiek. Hierbij richt hij zich o.a. op de sporten wielrennen, hardlopen en triathlon. Daarnaast schrijft en deelt hij korte berichten of artikelen via zijn website, Facebook en Twitter. In zijn vrije tijd is hij actief in de triatleet.

Inspiratielezing - in 2 jaar van schoolslag naar deelname aan het WK IRONMAN (do. 7 mrt. 2019 19:00 uur)

Roy Lagerburg is langeafstandstriatleet. In 2014 zwom Roy nog schoolslag en in 2016 stond hij op het WK IRONMAN op Hawaii. In deze inspiratiesessie vertelt Roy hoe hij dat gedaan heeft, hoe hij er op terug kijkt en hoe hij jouw kan helpen met jouw volgende triathlon (voor alle niveaus). Meer info + aanmelden.