Waarom zijn stijve enkels een probleem [en hoe voorkom je stijve enkels]?

Onze enkels zijn betrokken bij vrijwel iedere beweging, denk aan hardlopen, wandelen, traplopen en squatten. Als je enkels niet goed bewegen verstoor je het bewegingspatroon. In dit blog vertel ik meer over het belang van voldoende lenigheid in het enkelgewricht.

Wandelen

Neem nu bijvoorbeeld wandelen. Wandelen is iets wat we allemaal iedere dag doen. Stijve enkels blokkeren de lenigheid in de heup, dit verandert de manier waarop je loopt.

Traplopen

Veel mensen hebben last van hun knieën bij het trap-af lopen. Wanneer je te weinig flexibiliteit in de enkel hebt, overbelast je de knie. Doen je knieën pijn? Dan helpt het om je enkel beter te laten bewegen. Je knie beweegt dan ook beter.

Waarom zijn onze enkels stijf?

Dat heeft verschillende redenen. Voor lenigheid geldt: use it or lose it! De reden dat onze enkels vaak stijf zijn is dat we ze te weinig gebruiken. Of in ieder geval niet op de manier waarop het bedoeld is. Veel mensen komen vrijwel nooit in de eindstand van het gewricht. We zitten een groot gedeelte van de dag en lopen op schoenen met een verhoogde hak. Hierdoor verkorten de kuitspieren en andere spieren en wordt de enkel stijf.

Squatten

Squatten is een hele basale beweging, toch blijkt dit voor veel mensen erg lastig te zijn. Soms heeft het een coördinatieve oorzaak, maar in veel gevallen verstoort de stijfheid in de enkel het beweegpatroon. Wanneer de enkels een beperkte lenigheid hebben gebruik je in een squat vooral je quadriceps (voorkant bovenbenen) in plaats van je bilspieren.

Mogen je knieën voorbij je tenen bewegen?

Dat hangt er vanaf hoe lenig je enkels zijn! Zijn ze stijf dan overbelast je de knieën, maar bij voldoende lenigheid in de enkels zou dit geen problemen moeten geven.

Hoe test je de lenigheid van je enkels. Probeer of je op blote voeten op je hurken kunt gaan zitten, let er op dat je hielen de grond raken.

Kun je dit? Gefeliciteerd dan beschik je over een prima lenigheid in je enkel gewricht. Zo niet, dan is er werk aan de winkel. In de volgende alinea lees je wat je kunt doen om je enkels leniger te maken.

Wat kan ik doen om de mijn enkels leniger te maken

Je lichaam functioneert beter wanneer je de lenigheid in je enkels herstelt. Je kunt hierdoor niet alleen blessures voorkomen maar ook beter presteren als sporter. Met de volgende tips kun jij vandaag nog beginnen met het verbeteren van de lenigheid in je enkels.

  • Doe dagelijks diepe squats, liefst op blote voeten. In eerste instantie zonder extra gewicht.
  • Breng dagelijks tijd (10 minuten) door in hurkzit, zijn je enkels erg stijf? Dan kan dit waarschijnlijk niet. Proberen! En blijven proberen!
  • De verkorting is niet in een week ontstaan, dit duurt vaak jaren. Het kost ook tijd om dit weer te verbeteren. Iedere cm verbetering is vooruitgang!

Schoeisel

Het lopen op platte schoenen of blote voeten zorgt er ook voor dat de enkel leniger wordt. Kies dus voor een schoen zonder hakverhoging. Ik loop zelf het liefst op de Vapour Glove van Merrell. Een lichte schoen met een dunne zool waarin je voet natuurlijk kan bewegen die helemaal plat is.

Zorg er dus voor dat je op platte schoenen gaat lopen en laat de schoenen met hiel verhoging staan.

Heb je een blessure en zijn je enkels stijf? De kans is groot dat het een het gevolg is van het ander. Ga aan de slag met de tips in dit blog of kom langs bij ons op de praktijk, wij helpen je om beter te bewegen.

Auteur:
Frans
Fysiotherapeut en hardlooptrainer

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips