Start morgen met deze tips voor een goede gezondheid

Een goede gezondheid is voor ons allemaal van levensbelang. Ben jij gezond? In dit blog vertellen we je over de verschillende risicofactoren. Daarna geven we je tips die je meteen kunt toepassen om deze risicofactoren te verlagen.

BMI (Body-Mass Index)

De BMI is een index die de verhouding tussen lengte en gewicht weergeeft. De BMI wordt gebruikt om een indicatie te krijgen of er sprake is van overgewicht of ondergewicht.

Naar de BMI moet altijd kritisch gekeken worden. Dit zegt namelijk niets over het vetpercentage. Een bodybuilder kan bijvoorbeeld een heel hoog BMI en een zeer laag vetpercentage hebben. Zijn lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit spieren. Het is daarom goed om zowel vetpercentage als BMI te meten.

Percentage vet

Het vetpercentage is het gewicht aan vetten ten opzichte van het totaalgewicht. Bij een persoon van 80 kg met een vet percentage van 20% bestaat dus het lichaam voor 16kg uit vet.

De streefwaarden variëren per geslacht en per leeftijd.

Buikomtrek

Buikomtrek is een belangrijke indicator voor een goede gezondheid. Het vetweefsel in de buikholte speelt een actieve rol in de stofwisseling en hormoonhuishouding. Een te grote buikomtrek vergroot het risico op metabool syndroom en diabetes type 2.

Een buikomtrek van 88 cm bij vrouwen en 102 cm bij mannen geldt als risicogrens.

Bloeddruk

Bloeddruk is de vloeistofdruk in het slagadersysteem. Deze wordt weergegeven door twee getallen, de bovendruk en de onderdruk. Waar bij 120/80 als normaal wordt aangenomen. De bovendruk is de maximale druk die wordt opgebouwd in de hoofdlichaamsslagader bij het samentrekken van de linkerhartkamer.

Voor volwassenen geldt: Minder dan 60/90 lage bloeddruk Rond 120/80 optimale bloeddruk Meer dan 140/90 hoge bloeddruk

De bloeddruk is eenvoudig te meten met een bloeddrukmeter.

Cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof. Het lichaam gebruikt cholesterol om cellen, hormonen en gal te maken. Het lichaam maakt cholesterol aan in de lever. Daarnaast neemt het lichaam cholesterol op uit de voeding.

Het cholesterolgehalte van het bloed is veranderlijk. Het neemt bijvoorbeeld toe, als er veel verzadigd vet in je voeding zit. Verzadigd vet zit vooral in room, boter, volle melkproducten, volvette kaas, vet vlees, koekjes, gebak en snacks.

Sommige mensen hebben aanleg voor een hoog cholesterol. Het lichaam maakt dan zelf te veel cholesterol aan. Hoe dat komt weten we niet precies. Het cholesterol kan ook hoog zijn door een erfelijke stoornis in de vetstofwisseling.

Een verhoogd cholesterol is geen ziekte en geeft op zich geen klachten. Maar als je jarenlang een verhoogd cholesterol hebt, kan cholesterol zich in de vaatwand ophopen. De bloedvaten worden daardoor nauwer en kunnen op den duur dicht gaan zitten. Dat kan klachten geven aan hart en vaten.

Er bestaat goed cholesterol (HDL-cholesterol) en slecht cholesterol (LDLcholesterol). Het HDL-cholesterolgehalte van je bloed mag hoog zijn, dat is juist goed voor je vaten. Maar als het LDL-cholesterolgehalte hoog is kunnen je bloedvaten verstopt raken en heb je meer kans op hart- en vaatziekten.

Ben je benieuwd naar jouw risicofactoren? Maak dan een afspraak bij ons op de praktijk voor een Health Check. In 30 minuten meten wij alle bovenstaande risicofactoren en geven we je op basis van de uitslag gericht advies om je gezondheid te verbeteren.
Bel voor een afspraak: 020 - 26 10 26 8.

Tips voor een goede gezondheid

Roken

Ben je roker? Dan is het belangrijk hiermee te stoppen omdat dit het risico op hart en vaatziekten sterk verminderd.

Gezonde voeding

Eet gevarieerd en niet te veel. Kies vooral voor groente, fruit en volkoren producten. Gebruik beperkt verzadigde vetten, deze verhogen het cholesterol gehalte.

De blog gaat verder onder de foto.

Alcohol

Voor een optimale gezondheid drink je niet meer dan twee glazen alcohol per dag en liever niet iedere dag.

Bewegen

Beweeg minimaal vijf dagen per week gedurende 30 minuten. Denk aan stevig wandelen, hardlopen, fietsen of zwemmen. Je hoeft echt niet perse naar de sportschool te gaan. Op de fiets naar je werk is voor veel mensen al voldoende om aan de beweegnorm te voldoen. Haal je de norm niet dan neemt het gezondheidsrisico fors toe.

Stress

Probeer oorzaken van stress aan te pakken en zorg dagelijks voor een moment van ontspanning.

Ben je benieuwd naar jouw risicofactoren? Maak dan een afspraak bij ons op de praktijk voor een Health Check. In 30 minuten meten wij alle bovenstaande risicofactoren en geven we je op basis van de uitslag gericht advies om je gezondheid te verbeteren.

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips