Coördinatie - wat is het en hoe train je het?

Coördinatie valt onder de grondmotorische eigenschappen. Er zijn vijf variabelen die je kunt beïnvloeden door middel van fysieke training. Deze vijf noemen we grondmotorische eigenschappen. Grondmotorische eigenschappen zorgen ervoor dat je de sport die je graag wilt beoefenen ook zo goed mogelijk kunt uitvoeren. In deze blog leggen we je uit wat coördinatie is en hoe je het traint.

De vijf grondmotorische eigenschappen zijn:

  1. Kracht
  2. Lenigheid
  3. Uithoudingsvermogen
  4. Snelheid
  5. Coördinatie

Beheers jij de basis?

Afhankelijk van de sport die je doet en het doel dat je jezelf hebt gesteld, wil je focussen op specifieke grondmotorische eigenschappen. Zo zal een hardloper hogere eisen stellen aan uithoudingsvermogen en een bodybuilder meer aan kracht. Maar, elke sporter wil alle grondmotorische eigenschappen in de basis goed beheersen. Hoe beter je in elke eigenschap bent, hoe beter je (potentieel) fysiek kunt presteren.

Het aansturen van spieren

Coördinatie is een redelijk breed begrip - denk hierbij bijvoorbeeld aan stabiliteit en balans, maar ook aan het schieten van een bal of een draad door het oogje van de naald krijgen. Eigenlijk draait coördinatie om de afstemming van de zenuwen op de spieren, en de daarop volgende motorische activiteit van de spieren.

Het aanspannen van spieren kun je verdelen in 2 soorten aansturing:

  • Intramusculaire aanspanning
  • Intermusculaire aanspanning

Intramusculaire aanspanning

Je kijkt hierbij naar de vezels van 1 spiergroep. Het is moeilijk alle vezels van 1 spier tegelijk aan te spannen. Door te trainen kun je de organisatie van het aanspannen verbeteren en dus meer vezels tegelijkertijd aanspannen.

Intermusculaire aanspanning

Hierbij gaat om de aanspanning van een spiergroep binnen de beweegketen. Sommigen spieren helpen elkaar tijdens een beweging, anderen houden de beweging juist tegen. Je wilt natuurlijk zo energiezuinig mogelijk bewegen, een voorbeeld van intermusculaire aanspanning is het ontspannen van je triceps als je biceps kracht leveren.

De intermusculaire aanspanning gebruik je het meest in je dagelijks leven, vaak zonder hier over na te denken. Bij het lopen heb je namelijk al een automatische aanspanning en ontspanning van je quadriceps en hamstrings.

Coördinatie is de basis van krachttraining

Binnen de fysiotherapie leggen we vaak de nadruk op het (opnieuw) aanleren of het verbeteren van een beweegpatroon. Hiermee is het verbeteren van de coördinatie automatisch een belangrijk onderdeel van je revalidatie.

Door je coördinatie te ontwikkelen, kunnen je spieren sneller en krachtiger activeren, maar je leert je zenuwstelsel ook hoe het een spier juist kan ontspannen.

Coördinatie is ook de basis van krachttraining - voor je een moeilijke en zware oefening gaat doen, wil je eerst dat je de beweging zelf goed kunt uitvoeren.

Coördinatie train je zo

Goed, inmiddels zal het je duidelijk zijn dat coördinatie onmisbaar is voor elke sporter. Dan nu natuurlijk de vraag: hoe train je dit? Onderstaand zie je een aantal voorbeeld filmpjes van goede oefeningen om je coördinatie te verbeteren. Leg hierbij de nadruk op het technisch goed uitvoeren van de oefeningen, voordat je de snelheid gaat verhogen. Uiteindelijk kun je deze oefeningen natuurlijk steeds moeilijker en uitdagender maken!.

Speedladder

Schouder coördinatie

Doe de Performance Test!

Ben je benieuwd hoe goed jouw coördinatie is? Of wil je een totaaloverzicht van je prestaties op alle vlakken van de grondmotorische eigenschappen? Kom dan een Performance Test doen bij AmstelFysio!

Tijdens de performance test checken we je prestaties op het vlak van kracht, coördinatie, lenigheid en snelheid en krijg je een overzicht met je sterke en zwakke punten. Hierdoor kun je effectiever gaan trainen en de kans op blessures verkleinen. Voor meer informatie bekijk de Performance Test of maak gelijk een afspraak via 020 261 02 68.

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips