Zet aandacht en concentratie in om jouw sportieve doel te bereiken

Mentale vaardigheden zijn belangrijk in de sport, zeker voor iedere sporter die wil presteren of zichzelf wil verbeteren. In onze eerdere blogs over Doelen Stellen en Visualiseren heb je hier al veel over kunnen lezen. In dit blog lees je hoe ook aandacht en concentratie kunnen bijdragen aan jouw sportieve doelen.

Inhoudsopgave:

Aandacht Concentratie Vaste rituelen voor betere concentratie Werk aan jouw aandacht en concentratie

Aandacht

Aandacht is je tijdens het uitvoeren van taken bewust richten op iets in de omgeving of op je eigen gevoelens en gedachten. De aandacht kan makkelijk afgeleid worden van de taak door externe afleiding zoals bijvoorbeeld het weer, condities van het veld of het parcours, de scheidsrechter, tegenstanders of medesporters. Maar ook interne afleiders zoals vermoeidheid, bezig zijn met verwachtingen, winnen of verliezen en denken aan eerdere prestaties of fouten kunnen de aandacht afleiden van de taak.

Om sportieve doelen te bereiken is het belangrijk dat sporters leren niet te reageren en niet verstoord raken door potentiële afleidingen. In plaats daarvan leert de sporter de aandacht bewust te richten en gedachten te controleren. Door de juiste controle van aandacht kan een sporter op ieder moment van een wedstrijd kiezen wat belangrijk is en de aandacht snel en nauwkeurig verleggen als dat nodig is. Zo heeft Ferry Weertman de gouden medaille op de 10 kilometer open water gewonnen door op het juiste moment zijn aandacht te verleggen van de eindsprint naar het perfect timen van het aantikken van het finishbord.

Concentratie

Concentratie is een van de belangrijkste vaardigheden voor prestaties in de sport. Concentratie is het vermogen de aandacht bewust te richten op de actuele taak, waarbij de interne en externe afleiders genegeerd worden, dit wordt ook vaak focus of “ scherp zijn” genoemd. Het is belangrijk de concentratie gedurende een bepaalde periode vast te kunnen houden, het gaat om het volledig in het hier en nu zijn. Concentratie zorgt voor overzicht in de situatie en in gemaakte fouten in de uitvoering.

Door verminderde concentratie zal een sporter de aandacht vestigen op onbelangrijke aspecten ten koste van de hoofdtaken, sneller afgeleid zijn en gevoelens van twijfel of onzekerheid eerder toestaan. Wielrenster Anna van der Breggen was haar concentratie even kwijt na het zien van gevallen landgenote Annemie van Vleuten. Na een aantal minuten twijfel ging de knop weer om, lag de focus weer op de race en won Anna heel knap het goud.

Vaste rituelen voor betere concentratie

80% van de topsporters hebben vaste rituelen voor aanvang van hun wedstrijd. Zo spuugde Cruijff zijn kauwgom op de helft van de tegenstander, laat Serena Williams de bal 5 keer stuiteren voor de eerste opslag en kijkt Naomi van As voor een belangrijke wedstrijd altijd naar “The Notebook”. Onderzoek heeft uitgewezen dat sporters die een bepaalde routine hanteren beter presteren. Vaste handelingen of rituelen bieden houvast, verbeteren de concentratie, maken de kans op fouten kleiner en zorgen ervoor dat de sporter minder snel wordt afgeleid.

https://www.youtube.com/watch?v=IqfHv9FOpXw

Een van de bekendste rituelen in de sport is de Haka van de Nieuw Zeelandse Rugby spelers. Nu hoef je echt niet als een ware Maori krijger rond te dansen voor de wedstrijd, ook meer bescheiden rituelen kunnen bijdragen aan optimale concentratie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de boterham met pindakaas die altijd lekker valt voor een training, je favoriete sportshirt, altijd eerst de rechter sok aantrekken of handelingen zoals 3x met de bal stuiteren voordat je begint.

Werk aan jouw aandacht en concentratie

Er zijn veel testen beschikbaar om uit te vinden hoe het met jouw aandacht en concentratie gesteld is. Een veel gebruikte en leuke test is de “monkey business illusion”, klik op het filmpje en ontdek hoe snel jij afgeleid bent.

https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY

Aandacht en concentratie zijn goed trainbaar, net zoals fysieke vaardigheden. Er zijn verschillende technieken om de concentratie te verbeteren. Belangrijk hierbij is het verbeteren van je focus door te trainen met specifieke doelen en door te visualiseren hoe jouw training of wedstrijd er uit gaat zien. Zie voor meer informatie over doelen stellen en visualiseren onze blogs “Presteer beter door doelen te stellen”  en “Visualiseer jezelf naar betere sportprestaties

Bedenk wat de afleiders zijn tijdens wedstrijden in jouw sport en leer tijdens de training omgaan met deze afleidingen, zodat je tijdens de eerstvolgende wedstrijd ondanks deze afleiders je volledige aandacht bij de taak te houden. Bij marathonlopers hoor je bijvoorbeeld vaak dat stress over een pr, andere lopers, drukte op het parcours, de gedachte aan het enorme aantal kilometers voor je en twijfel afleiders zijn. Dan kan het helpen om met een “just dot it!” instelling in het startvak te staan, druk te zien als een positieve uitdaging en je tijdens de race te focussen op techniek, vaardigheden en op het proces in plaats van op het resultaat.

Heb je moeite om aandacht en concentratie in te zetten voor jouw sportieve doel? Kom dan langs bij AmstelFysio, dan ontwikkelen wij samen jouw eigen Haka voor optimale concentratie.

Auteur: Annet Fysiotherapeut bij AmstelFysio

Inspiratielezing - in 2 jaar van schoolslag naar deelname aan het WK IRONMAN (do. 7 mrt. 2019 19:00 uur)

Roy Lagerburg is langeafstandstriatleet. In 2014 zwom Roy nog schoolslag en in 2016 stond hij op het WK IRONMAN op Hawaii. In deze inspiratiesessie vertelt Roy hoe hij dat gedaan heeft, hoe hij er op terug kijkt en hoe hij jouw kan helpen met jouw volgende triathlon (voor alle niveaus). Meer info + aanmelden.