4 voordelen van krachttraining

Heb je interesse om ook door mij geholpen te worden? Dan heb je geluk, want ik heb een speciale kennismakingsactie ontwikkeld. Pak dus je kans (luca@amstelfysio.nl) en profiteer van mijn kennismakingsactie! Dit zijn 3 sessies van 45 min voor €99,- Fitness is razend populair. Het is al lang niet meer iets dat alleen bodybuilders zoals Arnold Schwarzenegger doen. Krachttraining biedt veel voordelen.

1. Het verbeterd je sportprestatie

Krachttraining biedt voordelen voor vrijwel iedere sporter. Iedere sport vereist een specifieke vorm van kracht. Bij duursporten is dit bijvoorbeeld het krachtuithoudingsvermogen, bij de 100m sprint is dit explosieve kracht. Verschillende vormen van kracht vereisen dus ook verschillende trainingsvormen.

2. Je zit beter in je vel

Tijdens het sporten komen er stofjes vrij in de hersenen genaamd endorfine, serotonine en dopamine. Endorfine geeft een euforisch gevoel en zorgt voor minder pijn, het wordt daarom ook wel de natuurlijke ‘feel good drug’ genoemd. Serotonine regelt onder andere je gemoedstoestand, eetlust en slaap. Dopamine, misschien wel de meest bekende van de drie, zorgt voor motivatie en een gevoel van beloning. Al na 20-30 minuten sporten komt deze mix van ‘feel good’ stofjes vrij.

3. Blessures voorkomen of verhelpen

Krachttraining stimuleert de versterking van verschillende weefsels zoals spieren, botten, pezen, banden, maar ook de verbindingen tussen spier & pees en pees naar bot. Door het versterken van deze weefsels verklein je de kans op het oplopen van blessures. Wanneer je jammer genoeg toch een blessure oploopt ga je naar de fysiotherapeut. De fysio komt er achter wat het instapniveau is op dat moment voor de patiënt en geeft vaak krachtoefeningen om het probleemgebied te versterken en uiteindelijk de blessure te verhelpen.

4. Lichaamscompositie en ethiek

Een van de meest voorkomende reden om te beginnen met fitness is vaak om er beter uit te zien. Voor de één is het afvallen en fitter worden en voor de ander breder en sterker worden. Een grote fout die mensen maken wanneer ze willen afvallen is dat ze krachttraining achterwege laten en alleen maar cardio training doen. Krachttraining heeft een goed effect op de stofwisseling. Meer spierweefsel betekent dat het lichaam meer energie (calorieën) op een dag verbrand. Eet je minder dan je dagelijkse caloriebehoefte, dan val je af. Eet je meer, dan kom je aan. Door je dagelijkse caloriebehoefte te verhogen val je bij dezelfde calorie inname af. Het maakt niet uit wat je doel is in de sportschool, krachttraining heeft er vrijwel altijd wat mee te maken.

Waar moet je beginnen?

Ben je geïnteresseerd in krachttraining maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Wil je specifiek voor jou sport trainen om je prestaties te verbeteren? Ben je geblesseerd maar wil je toch blijven trainen? Heb je op één van deze vragen “Ja” geantwoord? Dan kan ik je helpen.

Mijn naam is Luca Fossen en ik werk als personal trainer/medisch herstel trainer bij AmstelFysio. De interesse voor fitness is op een jonge leeftijd bij mij ontstaan vanwege mijn topsportcarrière. Ik deed aan basketbal en gebruikte krachttraining om mijn sportprestaties te verbeteren. Toen ik stopte met topsport ben ik gaan werken als personal trainer en fysiotherapie gaan studeren. De opleiding fysiotherapie heeft een grote toegevoegde waarde voor mij als trainer. Hierdoor heb ik veel mensen al mogen begeleiden bij het behalen van hun doelen.

Heb je interesse om ook door mij geholpen te worden? Dan heb je geluk, want ik heb een speciale kennismakingsactie ontwikkeld. Pak dus je kans en profiteer van mijn kennismakingsactie: dit zijn 3 sessies van 45 min voor €99,- Maak een afspraak via whatsapp, bel mij of e-mail T: 06 448 104 05 M: luca@amstelfysio.nl

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.