Jouw nieuwe beste vriend - de yogastrip

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: langdurig zitten is erg slecht. Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. We zitten gemiddeld 12 uur per dag en de fysieke gevolgen hiervan moeten we niet onderschatten.

Heb je zittend werk, of werk je veel achter een computer of laptop? Ervaar je weleens stijve of pijnlijke schouders, bovenrug en nek? Dan kan ik het gebruik van de Yogastrip aanraden!

Een Yogastrip ondersteunt bij het beweeglijker en meer ontspannen maken van deze (vaak) gespannen delen van je lichaam. Klinkt dit niet als muziek in de oren? In dit blog vertel ik je hoe het werkt.

Wat is een yogastrip

Een Yogastrip is niets meer dan een stevig, langgerekte strook rubber en is ongeveer 1 meter lang. Hij is buigzaam waardoor hij naast ‘enkel’ ook ‘dubbel’ gebruikt kan worden. Een Yogastrip ondersteunt en corrigeert de stand en optimaliseert de beweeglijkheid van de schouders, de wervelkolom en het bekken.

Voor wie is de Yogastrip

Heel veel mensen hebben zittend werk of beeldscherm gerelateerd werk. Het langdurig achtereen in dezelfde houdingen zitten heeft verstrekkende gevolgen! Door statische activiteit (stil zitten) verlies je motorische input voor spieren, pezen en gewrichten.

Met andere woorden: je bent je lichaam aan het onderbelasten, met uiteindelijk verlies van functie en capaciteit in desbetreffende regio’s.

In elkaar gezakt en voorover gebogen zitten is dus niet bevorderlijk voor de beweeglijkheid en souplesse van je bovenlichaam. Een Yogastrip kan helpen om dit tegen te gaan.

Ook als je hinder van je onderrug of bekken ervaart kan de Yogastrip uitkomst bieden.

De yogastrip is echter niet alleen bedoeld voor degenen die veel zittend werk verrichten. Ook sporters waarbij de schoudermobiliteit en beweeglijkheid van de bovenrug van groot belang zijn kunnen veel baat hebben bij het gebruiken van de yogastrip. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zwemmers, volleyballers, handballers en tennissers.

Wat zijn de positieve effecten van de yogastrip

Door de oefeningen op de yogastrip uit te voeren verbeter je de lenigheid van je wervelkolom en ben je bewust bezig met het ontspannen van de wervelkolom en de spieren hier omheen.

Deze effecten werken zowel op de korte als de lange termijn. Direct na de oefeningen voel je jezelf al wat losser, beweeglijker en meer ontspannen. Als je de oefeningen een aantal maal per week (of liever zelfs dagelijks) uitvoert, zul je ook in je dagelijks leven een verbetering van de beweeglijkheid en souplesse van je wervelkolom merken. Dit zorgt ook voor vermindering van eventuele klachten, zoals een stijve nek, pijn tussen je schouderbladen of last van je lage rug.

Hoe gebruik je de yogastrip

Om dit uit te leggen hebben we hieronder een aantal oefeningen beschreven.

Oefening 1: Yogastrip gehele wervelkolom & oefening 2: Yogastrip bovenrug

Oefening 3: Yogastrip bovenrug en nek & oefening 4: Yogastrip nek mobilisatie

Oefening 5: Yogastrip SI mobilisatie

Oefening 6: Yogastrip bovenrug en schouder mobiliteit, normaal en gevorderd, oefening 7: Yogastrip bovenrug en zijwaartse schouder mobiliteit, normaal en gevorderd & oefening 8: Yogastrip bovenrug en rotatie schouder mobiliteit

Aan de slag met de Yogastrip? Heb je klachten van rug, nek of schouder maak dan een afspraak bij ons op de praktijk. Wij beoordelen je klachten en maken een gepersonaliseerd oefenprogramma met de yogastrip. De yogastrip is voor onze patiënten bij ons op de praktijk verkrijgbaar.

Auteur: Aniek, Fysiotherapeut

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips