Hi, community! #15: Young Fokker

Het verhaal van onze gemeenschap is het verhaal van enthousiaste sporters die hun vrijheid vinden in beweging. Het verhaal van onze gemeenschap komt ook deze week naar je toe. Deze week stelt Young Fokker zich aan je voor. Young werkt voor Training Tweaks en verzorgt individuele begeleiding voor sporters. Hij neemt je mee in de training van een triatleet en verklapt zijn belangrijkste trainingstips.

Young Fokker

Leeftijd: 48

Sport: Triathlon

Relevante prestaties: helaas geen podiumplaatsen voor mij maar ik ben wel super trots dat mijn eerste hele triathlon in Madrid was. Deze had 2800 hoogtemeters en een temperatuur van 30 C+.

Favoriete training: ik ben echt een dieseltje. Liever lange trainingen op kruissnelheid dan kort vlammen.

Favoriete trainingsrondje: Ik heb niet echt een favoriete ronde, afwisseling vind ik fijn en ik vind het bij het fietsen vooral prettig als ik weinig last heb van het andere verkeer.

Favoriete race: Vorig jaar heb ik samen met vriendinnetje Renske de 70.3 van Luxemburg gedaan. Het was haar eerste 70.3 dus dat was super vet en ik heb haar mogen begeleiden naar deze triathlon (voor mij het startschot om triathleten te gaan begeleiden) en daarnaast was het parcours super snel en waren onze partners er ook bij als supportcrew. Hoe leuk is dat…

Favoriete sportboek: ‘De hartslag van een ander’ van Wouter Duinisveld. Mocht je nog inspiratie nodig hebben om ooit een triathlon te gaan doen dan moet je dit boek lezen. Super nuchter geschreven en daarom ontroerend mooi. Verder als je van hardlopen houdt lees dan ook ‘Born to run’ van Christopher McDougall.

Favoriete sport gadgets: Tja ik vind al mijn gadgets heel fijn, ik draag mijn Garmin Fenix 5 PLUS dag en nacht maar waar ik echt niet zonder kan op de lange afstand is mijn hervulbare bidon op het stuur. Wat een super uitvinding is dat zeg.

Meest bijzondere sport gewoonte: Eén keer in de week een Late night dinner na het trainen. Heerlijk om dan nog even samen met mijn liefje te eten. Ik mag dan aanschuiven aan een gedekte tafel - tafellinnen en al – met lekkers. Trainen wordt dan wel heel erg leuk.

Als ik niet sport dan: Werk ik als docent (sport)fysiotherapie bij de Hogeschool van Amsterdam en begeleid ik (tri)athleten naar hun sportieve doelen bij Training Tweaks. Verder ben ik dol op gezelligheid, lekker koken en eten.

Belangrijkste trainingstips van Young:

  1. Zorg dat je een gestructureerd trainingsschema maakt en lukt dat je niet zelf zorg dan dat iemand je helpt bij het maken van een schema. Mijn ervaring is dat een schema enorm motiveert, voor mijn eerste hele triathlon heb ik ook de hulp ingeschakeld van Wouter Dijkshoorn (Training Tweaks) en met hem werk ik nu samen.
  2. Pas je training aan op je dagelijkse routine door bijvoorbeeld reistijd tot trainingstijd te maken. Als je een vroege vogel bent, werk dan vroeg in de ochtend alvast een deel van je trainingsschema af. Heerlijk om ietsje later op het werk te verschijnen en dan al een lange trainingssessie afgewerkt te hebben.
  3. Triatleten zijn echte trainingsbeesten en maken veelal de fout om alsmaar door te willen gaan en te weinig rust te nemen. Maar juist de rust na een training en tussen trainingsblokken zorgt voor de gewenste progressie. Dus wil je beter worden dan moet je goed uitrusten. Slapend beter worden ;-)
  4. Geef aandacht aan mobiliteit- en krachttraining. Dit zijn twee onderdelen die vaak niet heel populair zijn bij de duursporters maar beide wel essentieel zijn om progressie te maken maar ook om blessures te voorkomen. Ik organiseer standaard 1x per week een functionele krachttraining met aandacht voor kracht, mobiliteit en coördinatie speciaal voor onze triathleten.

Wij zijn onderdeel van een grote, enthousiaste gemeenschap van trail runners, hockeyers, volleyballers, natuurliefhebbers, zwemmers, wandelaars, triatleten en ultralopers.

Deze mooie mix van mensen hebben allemaal één ding gemeen. Zij vinden hun passie in beweging. Beweging in het water, in de bossen, door de straten en op het veld.

Door deze mensen te helpen om hun bewegingsruimte te verrijken, krijgen wij elke dag weer een enorme boost aan energie. Hun verhaal willen wij met jullie delen in deze terugkerende verhalen reeks - Hi, community!

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.