Hi, community! #19: Vincent van Beek

Friday is community day! Er stelt zich weer iemand voor in onze community en deze keer is het Vincent van Beek. Lees je met ons mee?

Vincent van Beek

Leeftijd: 41

Sport: hardlopen en trailen

Relevante prestaties: Recent relevant is een halve marathon in Corona-tijd solo gelopen in 1:18. Tjee, wat kom je jezelf in je eentje tegen! Maar de voldoening is zo groot, en vertrouwen neemt zoveel toe! Zou het bijna iedereen aanraden eens te doen, een halve marathon op tempo, all by yourself. Qua wedstrijd is mijn relevantste prestatie de Marathon Amsterdam 2019 in 2:53:50. Na een zeer bewogen jaar met een aantal verliezen in privé omgeving gedurende de zware trainingsperiode was ik toch zeer trots met deze sub-3 uur marathon.

Favoriete training:Oei, lastig kiezen tussen de Bondarenko en de Yasso’s training. De Bondarenko lijkt oneindig! 400/400/300/300/200/200/100/100 in serie van 6 laat je bovenbenen exploderen. Yassos is gewoon duidelijk, je weet waar je staat met rappe 800meters!

Favoriete trainingsrondje:Die is eenvoudig, MTB-parcours Kotterbos Almere tegen de richting in (om boze blikken van fietsers te voorkomen).

Favoriete race:Vondelparkloop en Midzomernachtcross zijn beiden erg leuk. Vooral om daar met het Loopwijzer team prijzen op te halen 😀

Favoriete sportboek:Met drie jonge kids, een trainingsprogramma waar je U tegen zegt en een fulltime baan zou ik willen dat ik ergens de tijd en rust kon vinden om even onderuitgezakt met een boek te kunnen gaan zitten. Telt de RunnersWorld!?

Favoriete atleet:Van de “bekenden” is dat voor mij Churandy Martina! Wat een energie en wat een positiviteit! Dat is echt een held op hardloopschoenen! En in mijn omgeving is een groot voorbeeld Maarten Soen. Altijd positief en zelfkritisch. Zoekt oplossingen in haalbare stappen en heeft een plan en een doel! Een genot om mee te lopen en brainstormen over doelen en ambitie!

Favoriete sport gadgets:De carbonplaat in m’n Hoka One One schoenen!! Wat een technologische vooruitgang. Het mooie is dat ik er (gevoelsmatig) niet sneller van ga, maar herstellen kost me veel minder moeite dan met m’n overige schoenen. Oh en m’n Polar Vantage M! Na jaren zonder sporthorloge te hebben gelopen (zogenaamd op gevoel) geeft dat leuke klokkie om mijn pols de hele tijd nuttige informatie! Van trainingstips tot nachtrust info, oh en je hoeft je telefoon niet te pakken om te kijken hoe laat het is.

Meest bijzondere sport gewoonte:Bij een wedstrijd, of bij HIIT trainingen, steek ik tijdens het lopen bijna altijd mijn tong uit. Ik heb de afgelopen jaren hierdoor zeer weinig fatsoenlijke foto’s van mezelf tijdens wedstrijden. Ach het scheelt, anders zou je weer twijfelen of je ze wel/ niet af zou moeten nemen.

Als ik niet sport dan:ben ik met mijn vrouw en kids vaak lekker actief bezig. Leuke uitstapjes, genieten van het leven. Eigenlijk wel zo veel mogelijk buiten met elkaar. Of op mijn werkplek, wat door Corona nu even noodgedwongen de kamer van m’n dochter is.

Belangrijkste trainingstips van Vincent:

  1. Meten is weten! Wow wat heeft het veel inzichten gegeven, de sporttesten bij Amstelfysio en de lactaat-test bij Nils- Loopwijzer! Zonder deze inzichten zou ik nooit op het niveau gezeten hebben waar ik nu sta, en belangrijker nog, ga komen.
  2. Train rustig. Ik geloof echt dat heel veel lopers veel te hard trainen en daarmee weinig effectief zijn. Het heeft maar 2 jaar geduurd om dat zaadje in mijn hoofd te kiemen maar ik profiteer iedere dag van het “rustig” lopen in de mix van het schema.
  3. Geniet! Van iedere stap kun je een feestje maken! Het doet zo ongelofelijk veel goeds voor je lijf en mindset! Hoe zwaar mijn dag ook was, loop een half uur en je zorgen zijn verdwenen!
  4. De belangrijkste training, is de … volgende!! Leermeester Nils de Rijk weet mij daar altijd mee op het spoor te houden! Ik neig naar te hard te willen trainen, maar deze opmerking tussen de oren helpt me echt te relativeren en aan het plan te houden. Iedere training is een puzzelstukje naar je doel. Als er puzzelstukjes ontbreken, wordt het nooit zo mooi als dat het zou kunnen zijn.
  5. Zoek loopmaatjes! Gelijkgestemden op zelfde niveau hebben is echt een motivator om nóg meer je best te doen en elkaar op te peppen. In Almere heeft dit al geleid tot een appgroep met 50+ hardlopers waartussen veelvuldig “loopdates” gepland worden. Zondag jl stonden we spontaan nog met 6 mensen (terwijl er 3 zouden komen) klaar om 07:00 voor een rondje Gooimeer.

Wij zijn onderdeel van een grote, enthousiaste gemeenschap van trail runners, hockeyers, volleyballers, natuurliefhebbers, zwemmers, wandelaars, triatleten en ultralopers.

Deze mooie mix van mensen hebben allemaal één ding gemeen. Zij vinden hun passie in beweging. Beweging in het water, in de bossen, door de straten en op het veld.

Door deze mensen te helpen om hun bewegingsruimte te verrijken, krijgen wij elke dag weer een enorme boost aan energie. Hun verhaal willen wij met jullie delen in deze terugkerende verhalen reeks - Hi, community!

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.