Hi, community! #3: Selena Brouwer

Deze week in Hi, Community! een heuse video tutorial van triatleet Selena Brouwer. Zo weet je zeker dat je haar favoriete oefeningen het best kan nadoen. Ook verklapt ze haar favoriete fietsritje door Flevoland en geeft ze je als leefstijlgeneeskundige voeding tips voor je training.

Selena Brouwer 


Leeftijd: 29

Sport: Hardlopen, sinds 2019 ligt de focus op triathlon

Relevante prestaties: Ultra trailmarathon Dolomiti di Brenta, 1e marathon in 3:17 en 1e vrouw Elite Spartan Obstacle race NL

Favoriete training: Testen! FTP test op de fiets of een 3k loop test op de baan

Favoriete trainingsrondje: Een rit door Flevoland (via het schapenpad) of rondje Markermeer. Flevoland is de beste provincie voor een lange duurrit op de TT fiets

Favoriete race: Dan kies ik voor de ultratrailmarathon, hoe langer de race hoe leuker. Binnenkort hoop ik hier Ironman Frankfurt te kunnen invullen ;-)

Favoriete sportboek: Endure van Alex Hutchinson

Favoriete sport gadgets: Garmin Forerunner 735xt sporthorloge, Elite Direto Smart Bike trainer (indoor fiets trainer), weerstandband/elastiek, 50+ zonnebrand

Meest bijzondere sport gewoonte: Ik heb soms heel veel zin (maar erg onverstandig) om een hele lange training nóg net wat langer te maken, want als ik er dan toch lekker in zit…

Als ik niet sport dan: Richt ik me als arts op leefstijlgeneeskunde. Ik ben gefascineerd door gezondheid (slaap, voeding, zingeving, beweging, etc) in plaats van ziekte en medische behandelingen. Veel ziekten zijn te voorkomen door een gezonde levensstijl.

Belangrijkste trainingstips van Selena:

  1. Een gewoonte die ik mezelf heb aangeleerd: elke dag core oefeningen. Minimaal 5 minuten, in een goede bui doe ik 20 minuten. Mijn favoriete oefening daarvoor is de dead bug, of dead bug met weerstandsband. Ik kan het iedereen die loopt en fietst aanraden, want al na enkele weken merk je zo’n verschil in core stability.
  2. Begin voor het hardlopen thuis met een dynamische warming up. Mijn favoriete oefeningen: Dynamisch rekken van mijn heupflexoren (want die van mij zijn stijf) en hamstrings. En als tweede zet ik een lekker muziekje aan en doe ik een skipping variant oefening waarbij ik de kamer ronddans, heerlijk!
  3. Ruil de suikerhoudende gelletjes eens in voor een zelfgemaakte bananenbrood als je een rustige middellange duurrit maakt. Dat is namelijk een stuk gezonder.

Wij zijn onderdeel van een grote, enthousiaste gemeenschap van trail runners, hockeyers, volleyballers, natuurliefhebbers, zwemmers, wandelaars, triatleten en ultralopers.

Deze mooie mix van mensen hebben allemaal één ding gemeen. Zij vinden hun passie in beweging. Beweging in het water, in de bossen, door de straten en op het veld.

Door deze mensen te helpen om hun bewegingsruimte te verrijken, krijgen wij elke dag weer een enorme boost aan energie. Hun verhaal willen wij met jullie delen in deze terugkerende verhalen reeks - Hi, community!

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.