Hi, community! #20: Ruud Hietbrink

Om dit seizoen van Hi, Community! af te sluiten, hebben we een extra speciaal verhaal voor jullie vandaag. Vandaag stelt Ruud Hietbrink zichzelf voor, de 88-jarige sporter die nog steeds langs AmstelFysio gaat voor zware en uitdagende trainingen. Lees snel verder voor dit bijzondere interview.

En we hebben nu onderhand al 20 verhalen mogen maken met mensen die een passie hebben voor beweging. We lazen tips, tricks, trainingsschema’s en oefeningen. Maar bovenal kwamen we erachter waarom deze mensen zo graag aan het bewegen zijn. Van fanatieke triatleten tot recreatieve hardlopers, ieder verhaal heeft ons nog meer geleerd over onze gemeenschap. We danken de sporters voor hun mooie verhalen en bedanken jou voor je leuke en lieve reacties. Het eerste seizoen zit er dus op - maar wees niet getreurd - we komen sowieso terug met verhalen van de Hi, Community! serie. Iets minder frequent, maar nog steeds even interessant. Cheers!

Ruud Hietbrink

Leeftijd: 88

Kunt u wat meer vertellen over sport/bewegen vroeger en nu? Ik ben altijd een heel beweeglijk mens geweest, en dat is door de jaren heen niets veranderd. Ik was en ben geen verenigingsmens, maar ik heb wel getennist en gevolleybald in tijdelijke teams waarmee ik ook competitie deed. Daarnaast heb ik hardgelopen. Ik begon toen met de sprintnummers, maar daar was ik niet heel goed in. Toen mijn vrouw erg ziek was, en uiteindelijk is overleden, ben ik wel in een redelijk zwart gat gevallen. In die tijd ben ik veel gaan hardlopen, en dat heeft me wel geholpen. Op een bepaald punt dacht ik: “waarom ren ik eigenlijk, en wandel ik niet gewoon?” Sindsdien wandel ik veel, nu dagelijks door de straten en grachten van Amsterdam.

Waarom sport u? Je moet gewoon bewegen, dat is gewoon gezond. Je lichaam krijgt veel te verduren, en daar moet je goed voor zorgen. Zeker op mijn leeftijd wordt het nog belangrijker om zo fit mogelijk te blijven. Zo kan ik namelijk mijn rondjes blijven lopen en de boodschappen blijven doen, zonder dat ik daar te moe van word.

Interesseert u zich voor sport, kijkt u het bijvoorbeeld op TV? Zo ja welke sporten? En waarom deze? Nee, ik kijk nauwelijks tv en naar sporten kijken interesseert me ook niet zo heel veel. Mijn kleindochter roeit hoog, en mag hopelijk mee naar de Olympische Spelen. Als daar een wedstrijd van is vind ik het leuk om dat te kijken, maar dat moet vaak via lastige links op mijn iPad, als ik daar uit kom kijk ik er graag naar.

Favoriete training: Ik vind eigenlijk alle oefeningen die ik bij AmstelFysio doe leuk. Er is een grote afwisseling en ze verzinnen altijd weer iets nieuws. Het mag best zwaar zijn, snel klagen doe ik niet. Het zware tillen vind ik soms uitdagend, helemaal als jullie streng zijn over het rechthouden van mijn rug. Maar ook die oefening vind ik leuk. Ik ben wel altijd erg blij als de training start zodat ik van de fiets af mag!

Favoriete trainingsrondje: Ik ben verliefd op Amsterdam. Een specifiek rondje heb ik dan ook niet, maar wandelen door het centrum en over de grachten, daar kan ik heel erg van genieten. Tot een paar jaar terug kon ik kilometers wandelen, nu is de afstand wel wat korter geworden, maar ik geniet nog steeds.

Heeft u wel eens een blessure gehad? De laatste jaren vooral van mijn rug, nadat ik een aantal keer naar ben gevallen. Ik heb best wel lang met die pijn rondgelopen, ook toen ik begon met fysiotherapie bij AmstelFysio. Na wat langere tijd gedisciplineerd 2 keer per week te komen oefenen zijn deze rugklachten vele malen beter geworden! Het vele trainen is hiervoor zeker goed geweest, ik kan ook wat langer lopen zonder me een oude man te voelen.

Heeft u tips om blessures te voorkomen? Bewegen is gezond! En als je je flink bezeerd, dan moet je advies vragen aan de dokter of de fysiotherapeut.

Heeft u tips om sporten/bewegen leuker te maken? Nee, je moet het gewoon doen. En als je geen zin hebt, dan maak je maar zin! Vroeger deed ik aan hardlopen, tot ik steeds langzamer ging lopen en uiteindelijk ging wandelen. Dat heb ik uiteindelijk het langst en het meest gedaan, heerlijk.

Als ik niet sport of beweeg dan: Lees ik een boek, rust ik uit op de bank of kijk ik uit het raam naar het leven op de Amstel.

Belangrijkste levenslessen van Ruud:

  1. Niet zitten chagrijnen, want chagrijnen levert je niks op.
  2. Blijf bewegen, want dat is gezond. Ook als je geen zin hebt: maak zin, en ga de deur uit!

Wij zijn onderdeel van een grote, enthousiaste gemeenschap van trail runners, hockeyers, volleyballers, natuurliefhebbers, zwemmers, wandelaars, triatleten en ultralopers.

Deze mooie mix van mensen hebben allemaal één ding gemeen. Zij vinden hun passie in beweging. Beweging in het water, in de bossen, door de straten en op het veld.

Door deze mensen te helpen om hun bewegingsruimte te verrijken, krijgen wij elke dag weer een enorme boost aan energie. Hun verhaal willen wij met jullie delen in deze terugkerende verhalen reeks - Hi, community!

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.