Hi, community! #13: Roy Lagerburg

Deze week in Hi, Community! verklapt triatleet Roy Lagerburg zijn trainingsgeheimen. Wie denkt dat triatlon een individuele sport is, heeft het mis bewijst Roy. Lees snel verder!

Roy Lagerburg

Leeftijd: 33

Sport: Triatlon

Relevante prestaties: 3e plaats M30 WK Ironman 70.3 Nice, 2x deelname WK Ironman Hawaï, 1e plaats AG overall Ironman 70.3 Kraichgau

Favoriete training: Lange fietstrainingen over onbekend terrein, bij voorkeur met een stukje onverhard of in de bergen

Favoriete trainingsrondje: Ik streef iedere training naar een andere route, ik probeer mijn heatmap iedere dag een beetje uit te breiden

Favoriete race: Het bergachtige parcours van het WK Ironman 70.3 in Nice was prachtig en mij op het lijf geschreven, evenals de Alpe d’Huez Triathlon

Favoriete sportboek: Van Santander naar Santander van Peter Winnen

Favoriete sport gadgets: Garmin Forerunner 920 XT (gaat al vijf jaar mee), Wattbike, Strava Heatmaps & Routes, TrainingPeaks

Meest bijzondere sport gewoonte: Ik speur voor de meeste duurritten mijn heatmap af op zoek naar een nieuw stukje asfalt of gravel, wat in de buurt van Amsterdam steeds lastiger wordt

Als ik niet sport dan: Werk ik als docent natuurkunde bij het Hyperion Lyceum en als fietstrainer bij WattCycling of drink ik een speciaalbiertje met mijn vriendin

Belangrijkste voedingstips van Roy:

  1. Zorg voor de juiste mensen om je heen. Voor mij is sporten ook vaak een sociale bezigheid die ik met vrienden uitvoer en gecombineerd wordt met een kop koffie of een hapje eten. Zo kun je elkaar ook (ongemerkt) motiveren en door de zware momenten heen trekken. Het jaar in aanloop naar Ironman Hawaï heb ik zo’n 180 uur samen met Tjebbe getraind, gemiddeld een half uur per dag!
  2. Dat geldt ook voor verdere ondersteuning. AmstelFysio zorgt te allen tijde voor een (zo) fit (mogelijk) lichaam, AthleteSportsWorld voorziet mij in sportvoeding en materiaal en bij WattCycling kan ik ieder moment de Wattbike gebruiken voor intensieve interval- en koppeltrainingen.
  3. Een gestructureerd plan is essentieel om hoge doelen na te streven. Zorg voor een goede afwisseling tussen intensieve intervaltrainingen en rustige duurtrainingen. Zo pak je zowel omvang als intensiteit mee en bereik je het beste trainingseffect.
  4. Ondanks een strak (en misschien dankzij een druk) schema is het soms beter om naar je lichaam te luisteren en het trainingsplan even los te laten. Uiteindelijk sta je liever uitgerust dan uitgeblust aan de start. Sowieso is het goed om af en toe periodes te hebben waarin je gewoon sport om plezier te hebben!

Wij zijn onderdeel van een grote, enthousiaste gemeenschap van trail runners, hockeyers, volleyballers, natuurliefhebbers, zwemmers, wandelaars, triatleten en ultralopers.

Deze mooie mix van mensen hebben allemaal één ding gemeen. Zij vinden hun passie in beweging. Beweging in het water, in de bossen, door de straten en op het veld.

Door deze mensen te helpen om hun bewegingsruimte te verrijken, krijgen wij elke dag weer een enorme boost aan energie. Hun verhaal willen wij met jullie delen in deze terugkerende verhalen reeks - Hi, community!

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.