Hi, community! #14: Nils de Rijk

Als partner en vriend van AmstelFysio komt hij geregeld bij ons langs en hij wil zich graag aan je voorstellen in een splinternieuwe ‘Hi, Community!’ Deze week is het de beurt aan Nils de Rijk, oprichter van Loopwijzer. Deze ervaren hardloopcoach vertelt je waar je op moet letten om te blijven genieten van hardlopen. Ook vertelt hij over zijn favoriete trailruns en trainingen. Benieuwd?

Nils de Rijk 


Leeftijd: 51

Sport: Hardlopen

Relevante prestaties: in mijn jeugd deed ik veel en graag basketbal en atletiek op redelijk niveau. Daarna bleef ik competitief “sporten” met darten en schaken. Fitter werd ik daar niet van. Op mijn 38ste stopte ik met roken en begon na jarenlange inactiviteit met hardlopen. Al snel ging ik loopmaatjes coachen op de dingen die ik in mijn eigen zoektocht miste, namelijk: technisch beter leren lopen en blessurepreventie. Na 5 jaar training geven op vrijwilligersbasis richtte ik Loopwijzer op. Nu heb ik de tofste job van de wereld: mensen helpen een beter leven te krijgen door hard te lopen. En 10 x per jaar op trailrunvakantie gaan. Qua hardloopprestaties ben ik beter op het vlakke met 2 sub 3 marathons en vorig jaar fysio Frans voorgebleven op de 60 van Texel. Ik ben heel blij met de te gekke resultaten die mijn lopers boeken en de fantastische trailruntrips die we maken. En ik ben nog blijer met het toffe team waarmee we dit samen allemaal doen 🙏🏃‍🏃

Favoriete training: Een langzaam duurloopje (z1 dus en niet z2) technisch zo soepel mogelijk over mooie paadjes rennen.

Favoriete trainingsrondje: NL is mooi! Op 45 min van Amsterdam zijn zo veel mooie onverharde routes! Check deze link voor mijn favorieten.

Favoriete race: Mijn eerste trail in de Ardennen was ik gelijk verkocht: de Trail des Fantomes. Met de Ardennen trailruntrips laat ik daarvan graag de mooiste trails zien. Op de weg is mijn thuiswedstrijd Amsterdam marathon mijn favoriet! Vorig jaar deden er meer dan 50 loopwijzer lopers mee! Emotie en genieten!

Favoriete sportboek: Het praktijkboek van Harry Honselaar. Mijn favoriete lokale hardloopwinkel Run-Inn aan de Linneauskade wordt gerund door Harry die ook dit super praktisch boek schreef. Vol grappen en grollen maar vooral veel hardloopwijsheid! Weinig over techniek maar daarvoor kun je mijn video’s bekijken.

Wie is je favoriete atleet?: “The statue” Michael Johnson. Zijn bijnaam kreeg hij omdat hij soort van achteruit leunde terwijl hij op topsnelheid liep (uitzonderingen bevestigen de regel, beetje forward lean is aan te raden). Bescheiden en wat mij betreft het grootste hardloopfenomeen die de atletiek ooit heeft gehad. Hij won 5 x goud op de Olympische spelen en zijn schijnbaar onverbreekbare wereldrecord op de 200m werd na 20 jaar uiteindelijk verbroken door Bolt. De laatste jaren kijk ik altijd live atletiek op de BBC omdat Johnson daar co-commentator is.

Favoriete sport gadgets: Hardloophorloge: Garmin 5x plus om mee te navigeren. Trainingpeaks als coachingsplatform waarmee ik alle lopers (50+!) in mijn dashboard kan volgen. Flipbelt om mijn mobieltje en sleutels mee te nemen, Hoka’s ik wil niet anders een beetje vreemd maar zo lekkerrr. Ik loop alleen nog maar in mijn shirts met het coole Loopwijzer logo en zooo tof dat veel Wijze lopers deze shirts met trots dragen!

Meest bijzondere sport gewoonte: Ik ben een beetje gek. Op techniek. Mijn hele leven ben ik altijd bezig geweest om bewegingen te perfectioneren. Zoals vrije worpen nemen met basketbal. Een serie van 100 x raak: no problem. De uitdaging was 100 x met de ogen dicht. Dit lukte niet maar ik heb eens 50+ gehaald. Daarna ging ik darten. Daar had ik meer talent voor. Geloof het of niet maar darten is een technische sport! Net als frisbee en poolen. Daardoor gegrepen werd mijn studententijd niet echt een succes haha. Toen ik ging hardlopen ging ik helemaal los. Hardlopen is best een complexe beweging. De grondcontacttijden en zweeftijd zijn onder te verdelen in meerdere deelbewegingen. Timing en coordinatie zijn daarbij essentieel. Kun je je voorstellen dat ik helemaal uit mijn dak ging toen ik me realiseerde dat hardlopen een technische sport is? Elke 33-36 miliseconde een pas perfectioneren. Waarbij je elke pas raakt en alles samenwerkt. Paf, paf, paf. Mijn focus ligt op de hardlooptechniek bij langzame loopjes. De kunst: actief lopen en kort fel elke pas raken.

Als ik niet sport dan: heb ik geen sociaal leven 😊

Belangrijkste trainingstips van Nils:

  1. Zie elke training als onderdeel van een geheel en niet als een op zichzelf staand iets. Dit is dé valkuil van te veel doen en blessureleed.
  2. Vraag je bij een intervaltraining altijd af of je van een volgende herhaling sterker wordt. Zo niet breek hem af.
  3. De belangrijkste training is: de volgende.
  4. Continuïteit in je trainingen is de sleutel om progressie te boeken. De juiste balans vinden tussen belasting van de training en belastbaarheid van je lichaam, gemotiveerd blijven en NIET geblesseerd raken.
  5. Oefenen, oefenen en oefenen is dé manier om niet geblesseerd te raken (en om de aftakeling met de jaren tegen te gaan). Ik doe dat graag preventief bij en met de op maat adviezen van vrienden en collega ondernemers in de sport van Amstelfysio, bedankt!

Wij zijn onderdeel van een grote, enthousiaste gemeenschap van trail runners, hockeyers, volleyballers, natuurliefhebbers, zwemmers, wandelaars, triatleten en ultralopers.

Deze mooie mix van mensen hebben allemaal één ding gemeen. Zij vinden hun passie in beweging. Beweging in het water, in de bossen, door de straten en op het veld.

Door deze mensen te helpen om hun bewegingsruimte te verrijken, krijgen wij elke dag weer een enorme boost aan energie. Hun verhaal willen wij met jullie delen in deze terugkerende verhalen reeks - Hi, community!

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.