Hi, community! #8: Niels Lap

Friday is community day! Er stelt zich weer iemand voor in onze community en deze keer is het Niels Lap. We kennen hem als trouwe klant en hij helpt ons nu ook vanuit Studio Boemel met onze communicatie. Niels Lap is een bevlogen ultraloper en hij vertelt je meer over eten, door de natuur rennen, zijn liefde voor hardlopen en oh ja: hebben we eten al genoemd?

Niels Lap


Leeftijd: 26

Sport: Ultralopen

Relevante prestaties: Tot nu toe heb ik drie ultra’s gelopen. Mijn eerste was met de mooiste groep vrienden en familie in Zuid-Frankrijk. Dit was 65 km. En daarna heb ik een eigen route van 80 km uitgezet. Deze route ging dwars door de adembenemende natuur van de Veluwe. Bijna 10 uur was ik onderweg. Op een zaterdagochtend toen het nog donker was vertrok ik en tegen het einde van de dag, toen de zon weer onderging, kwam ik aan. Een ervaring die ik echt nooit meer zal vergeten! Hier kun je met wat foto’s de route op Strava zien. Een paar maanden later besloot ik op het laatste moment met een vriend samen de Kepler Track van 65 km te rennen: een van de mooiste tochten in het zuiden van het Zuidelijk eiland van Nieuw-Zeeland.

Favoriete training: Stel je voor: je staat op een zondag op. Goed uitgeslapen en een lekker ontbijtje gedaan. Daarna stop je je trailtasje volledig vol met veel eten (niet alleen gelletjes natuurlijk). En dan vertrek je. Naar een gebied vol singletrack trailpaden. Er zijn weinig mensen op de paden en je vliegt de eerste uren zonder veel gedachten door de natuur. Tot slot loopt een vriend nog op het eind een stukje mee voor wat quality-time. Dus, kort gezegd: een lange duur is mijn favo training.

Favoriete trainingsrondje: Het Kennemerduingebied ligt dicht bij mijn thuis, dus ik ben daar vaak te vinden om elk trailpaadje uit te proberen.

Favoriete race: UTMB, een van de grootste en mooiste ultra races in de wereld. Mijn droom is om ooit voor de start te verschijnen daar in Chamonix.

Favoriete sportboek: Eat & Run van Scott Jurek. Zelf loop ik ook het liefst op plantaardig eten. Dus dit boek gaf mij een mooie inkijkje in zijn keuken en leerde mij over de manier waarop hij met rennen en eten omgaat. Ultralopen = eten.

Favoriete sport gadgets: Telt de Freelite eenpersoons tent van MSR mee? Die heb ik een aantal keer gebruikt tijdens een tweedaagse training. Gotta love Mountain Safety Research. Als dat niet meetelt, wat ik jammer zou vinden, dan het MSR brandertje om tussendoor een snelle maaltijd te kokkerellen. Praat ik te veel over eten trouwens?

Meest bijzondere sport gewoonte: Oke, ik zal ophouden over eten - wat uiteraard een sport gewoonte is. Mijn gewoonte is om even de grond aan te raken voordat ik ga lopen. Hardlopen is voor mij niet alleen een fysieke uitdaging, maar ook een persoonlijke en spirituele tocht waarin ik meer over mezelf leer en over de omgeving waar ik doorheen beweeg. Dit kleine momentje waar ik de omgeving erken, biedt mij dankbaarheid voor het feit dat ik weer onderweg mag zijn.

Als ik niet sport dan: Dan werk ik als grafisch ontwerper voor Studio Boemel. Dit doe ik met ontzettend veel plezier. Ook kun je me vaak tekenend, lezend of kokend thuis vinden.

Belangrijkste trainingstips van Niels:

  1. Wees niet te hard voor jezelf en zie het grotere plaatje. Dit is voor mij nu ik geblesseerd ben ook een uitdaging. Maar ik merk dat als ik helder heb waarom ik beweeg, ik ook een betere verhouding krijg met de trainingen die ik doe.
  2. Doe trainingen ook eens rustig aan. Kijk om je heen en fuck de negative splits en gemiddelde min/km. Beweeg om te bewegen. Zo voel je weer vlinders in je buik en zie je helder voor je waarom je er ooit mee bent begonnen.
  3. Kies je voor hardlopen? Dan kies je er ook voor om oefeningen te doen. Anders kun snel een nieuwe blessure verwachten. Zoals Frans van AmstelFysio het altijd zegt: creëer de randvoorwaarden om optimaal te kunnen bewegen. Dat betekent voor mij, minder zittend werken, elke week yoga doen, zwemmen, fietsen en specifieke oefeningen doen om ‘de zwakke schakels in de keten’ te versterken. Ook ga ik vaak langs Frans om even ‘in te checken’, want ik wil liever een mogelijke blessure voorkomen dan later eindeloos iets aan m’n lichaam fixen.
  4. Wees dankbaar voor wat je wel kunt doen. Veel sporters willen doelen najagen en dat is een handige en leuke tool, maar het moet niet het enige zijn. Dankbaarheid voor het feit dat ik de luxe heb om te kunnen en mogen bewegen is iets wat voor mij heel belangrijk is om hardlopen in een juist perspectief te plaatsen.

Wij zijn onderdeel van een grote, enthousiaste gemeenschap van trail runners, hockeyers, volleyballers, natuurliefhebbers, zwemmers, wandelaars, triatleten en ultralopers.

Deze mooie mix van mensen hebben allemaal één ding gemeen. Zij vinden hun passie in beweging. Beweging in het water, in de bossen, door de straten en op het veld.

Door deze mensen te helpen om hun bewegingsruimte te verrijken, krijgen wij elke dag weer een enorme boost aan energie. Hun verhaal willen wij met jullie delen in deze terugkerende verhalen reeks - Hi, community!

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.