Hi, community! #4: Frank Aarts

We zijn alweer aangekomen bij nummer vier van onze interviewreeks waarin we je onze mooie gemeenschap introduceren. De sporter van deze week is Frank Aarts. Als ervaren lange duurloper laat hij je de kracht van voorbereiding zien of, zoals hij het zelf zegt, de drie V’s (voorbereiding, voorbereiding, voorbereiding).

Frank Aarts 


Leeftijd: 45

Sport: Hardlopen (en een beetje fietsen)

Relevante prestaties: 14 marathons en een heleboel andere loopwedstrijden en -afstanden, burpeemile met mijn vriendin Jeanet, veel als haas voor anderen gelopen (ik ben tempo vast)

Favoriete training: Yasso 800

Favoriete trainingsrondje: Rondje bos, duinen en strand vanaf parkeerplaats Duin en Kruidberg (oneindig te variëren)

Favoriete race: Vondelparkloop (‘thuiswedstrijd’) en Egmond Halve Marathon

Favoriete sportboek: Ehhh, heb ik eigenlijk niet echt. Liever doen dan erover lezen?

Favoriete sport gadgets: Foam roller en Polar Vantage. Maarrrr, ik heb ook een hekel aan gadgets, die halen regelmatig de aandacht van focus, gevoel en plezier weg. Ik ben tegen oortjes tijdens het lopen. En iedereen die een duurder sporthorloge heeft dan 20 euro en niet weet hoe de stopwatch functie op zijn horloge werkt, moet zich schamen

Meest bijzondere sport gewoonte: Om de een of andere reden moet ik tenminste vijf keer voor een wedstrijd plassen; maakt niet uit welke wedstrijd het is

Als ik niet sport dan: Ben ik vader (van Thomas, Sara en bonusdochter Jasmijn), geliefde van Jeanet, hardlooptrainer bij Running Holland, voetbaltrainer en -coach bij Nieuw Sloten en hoofd bij de communicatieafdeling van Faculteit Business en Economie van de HvA

Belangrijkste trainingstips van Frank:

  1. Mijn favoriete oefening: skipping. Doe ik elke hardlooptraining die ik geef, zie ik als dé basisoefening. In die oefening zit zo ontzettend veel van de hardlooptechniek. Én: losmakende oefeningen (ik geef veel mensen hardlooptraining die een kantoorbaan hebben en het grootste deel van de dag zitten).
  2. Doe aan krachttraining: goed voor de belastbaarheid en blessurepreventie. Elke training die ik geef, sluit ik daarmee af. Ik probeer zelf 2 tot 3 per week een krachttraining te doen.
  3. Doe niet te veel: van beginners tot gevorderden dreigt bij hardlopen altijd het spook van de overbelasting. Het gaat lekker… Je boekt veel progressie… Je wilt je aan je schema houden… Een training moet je voelen en mag niet te makkelijk zijn… En dan pats, een blessure. Dat vinden veel sporters, hardlopers – inclusief ikzelf :-) – moeilijk. Maar het is belangrijk, anders moet ik weer naar fysio Frans toe.
  4. Varieer in je training: zowel in omgeving, ondergrond, type, lengte als intensiteit. Dat is goed voor je lichaam en je geest. Alleen maar duurlopen of knallen op de baan vind ik te eentonig.
  5. Hak je sportjaar in verschillende gedeeltes (periodisering). Voorbeeld: focus je in het voorjaar op 10 km loopwedstrijdjes, in de zomer op de racefiets, het najaar een marathon en in de winter crosswedstrijden.
  6. De drie V’s als uitgangspunt uit mijn werk gelden eigenlijk ook voor sport (en wedstrijden): Voorbereiding, Voorbereiding en Voorbereiding.

Wij zijn onderdeel van een grote, enthousiaste gemeenschap van trail runners, hockeyers, volleyballers, natuurliefhebbers, zwemmers, wandelaars, triatleten en ultralopers.

Deze mooie mix van mensen hebben allemaal één ding gemeen. Zij vinden hun passie in beweging. Beweging in het water, in de bossen, door de straten en op het veld.

Door deze mensen te helpen om hun bewegingsruimte te verrijken, krijgen wij elke dag weer een enorme boost aan energie. Hun verhaal willen wij met jullie delen in deze terugkerende verhalen reeks - Hi, community!

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.