Hi, community! #17: Erik Scheers

Tijdens deze zomerse week stellen we je graag nummer 17 van Hi, Community! voor: advocaat en hardloper Erik Scheers. Naast fanatiek lopen op de weg, baan en trails, heeft Erik ook een nieuwe aanvulling gevonden op zijn trainingen: de elliptigo. Lees snel verder om te ontdekken wat dit is en om te leren van al zijn andere trainingtips.

Erik Scheers

Leeftijd: 46

Sport: Hardlopen in allerlei vormen, op de weg, baan en trails

Relevante prestaties: Verschillende lokale en regionale hardloopwedstrijden en trails in het buitenland bij eerste 3 in leeftijdscategorie en/of overall, snelste Nederlander op wk halve marathon in Valencia 2018 (bij gebrek aan Butter), snelste advocaat.

Favoriete training: Afwisselend, duurlopen in de natuur, het liefst met wat uitdaging en afwisseling in terrein en hoogte, maar ook snelle intervalletjes op de weg of de baan (eerst bij Phanos Amsterdam en nu bij Haag atletiek).

Favoriete trainingsrondje: Overal waar ik ben wil ik nieuwe routes ontdekken en sinds vorig jaar vanuit huis regelmatig gecombineerd met een verfrissende duik in de zee.

Favoriete race: Cpc halve marathon Den Haag, nu (weer) een thuiswedstrijd! Verder vind ik het erg leuk mijn oudste zoon (13jr), die ook redelijk fanatiek bij Haag atletiek traint, op wedstrijdjes/trails te hazen, maar hij wordt steeds sneller, dus tot de rollen wisselen.

Favoriete sportboek: Het blauwe uur van Hans Koeleman.

Favoriete sport gadgets: Mijn Nike vaporflies en mijn elliptigo (als je dat al gadgets kunt noemen, anders mijn Garmin Fenix 6pro).

Meest bijzondere sport gewoonte: Naast het hardlopen gebruik ik vaak mijn elliptigo, een soort sta/(hard)loopfiets, die ik inmiddels niet alleen gebruik voor het sporten – duurtraining, ook in combi met het hardlopen -, maar ook voor korte stukken die ik anders met de fiets zou doen, bijvoorbeeld naar de training. Je maakt een elliptische (hardloop)beweging, maar het is minder blessuregevoelig (niet telkens de klappen op de grond), je bent wat hoger en het gaat sneller. In het Amsterdamse bos kun je ze bij De Boshalte huren en uitproberen.

Als ik niet sport dan: Werk ik als advocaat, gespecialiseerd in het reguliere vreemdelingen(immigratie)recht voor mijn eigen kantoor: Scheers Advocatuur in Den Haag, en moedig ik mijn twee zonen aan bij hun wedstrijden.

Belangrijkste trainingstips van Erik:

  1. Geloof in jezelf en blijf de uitdaging en progressie zoeken. Daarbij geldt dat ouder worden niet persé synoniem staat aan langzamer worden en minder presteren. Als er geen fysieke klachten/blessures zijn, zijn het naar mijn idee vaak eerder de selffulfilling prophecy en de veranderende interesses, tijdsbesteding en inspanning, die leiden tot mindere prestaties. Dat is uiteraard prima en een kwestie van keuzes.
  2. Lopen met anderen in een training/ voorbereiding op een wedstrijd die ongeveer dezelfde doelen qua afstand en snelheid hebben kan erg stimulerend zijn en soms helpen grenzen te verleggen door net iets harder te gaan. Zij kunnen ook helpen met een schema om jouw doel (bijv een bepaalde tijd/afstand) te bereiken en het is natuurlijk ook goed voor de sociale contacten. Sluit je dus aan bij een atletiekvereniging of hardloopclubje (als je niets hebt met een atletiekvereniging, zijn er in Amsterdam ook verschillende andere opties, zoals de Running Junkies en Running Holland).
  3. Geniet van het lopen, breng er genoeg afwisseling en spelelementen in en neem het ook niet té serieus.
  4. Leef, eet en drink meestal gezond en gevarieerd, maar laat de teugels ook regelmatig vieren en geniet van lekkere maaltijden, goed gezelschap en een goed speciaal biertje op zijn tijd!

Wij zijn onderdeel van een grote, enthousiaste gemeenschap van trail runners, hockeyers, volleyballers, natuurliefhebbers, zwemmers, wandelaars, triatleten en ultralopers.

Deze mooie mix van mensen hebben allemaal één ding gemeen. Zij vinden hun passie in beweging. Beweging in het water, in de bossen, door de straten en op het veld.

Door deze mensen te helpen om hun bewegingsruimte te verrijken, krijgen wij elke dag weer een enorme boost aan energie. Hun verhaal willen wij met jullie delen in deze terugkerende verhalen reeks - Hi, community!

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.