Trailrunning, iets voor jou?

Als ik vertel dat ik aan trailrunning doe staan mensen mij vaak raar aan te kijken. Vervolgens leg ik uit: dat is hardlopen over trails (paadjes) door de natuur. Dan begrijpen ze het vaak nog niet. Om het echt te snappen moet je het gewoon eens proberen. Ja het is gewoon hardlopen, maar ook zoveel meer!

Wat is trailrunning?

Routines zijn een van de belangrijkste aspecten van de sport die atleten kunnen ontwikkelen om hun training en competitieve prestaties te verbeteren. Routines horen bij het totaalpakket van voorbereiding op een wedstrijd of training van (top)sporters. Door routines zal een atleet in staat zijn om fysiek, technisch, tactisch en mentaal optimaal te presteren. Routines worden het meest gebruikt in voorbereiding op wedstrijden om zo de controle te krijgen over variabelen zoals de staat van je materiaal, warming up van het lichaam en mentale voorbereiding. Onderzoek onder topsporters heeft aangetoond dat door vaste routines de kans op fouten kleiner is en dat de atleet beter in staat is om zich te concentreren en te ontspannen voor een wedstrijd.

Blessures

Het risico op blessures is voor trailrunning niet groter dan bij het hardlopen op de weg. Bij hardlopen op de weg ontstaan de meeste klachten door overbelasting, bij trail running schuilt er een ander gevaar namelijk een acute blessure. De meest gevreesde trailrunners blessure is een enkelblessure (verzwikking). VeiligNL heeft een app ontwikkeld met een 8 weken lang durend oefenprogramma om de enkel te versterken en enkelblessures te voorkomen. De app laat middels filmpjes zien hoe de oefening uitgevoerd moet worden en wanneer je welke oefening kan gaan doen. <a href “https://www.veiligheid.nl/sportblessures/producten-en-diensten/apps/enkel-app”>Hier</a> kun je de app downloaden.

versterk je enkel

Routes

Trailrunning routes vind je overal. Zelfs in de buurt van Amsterdam zijn er mooie paadjes te vinden. Denk bijvoorbeeld aan de Kennemerduinen (Haarlem), het laarzenpad (Broek in Waterland) of iets verder de Lage Vuursche (Baarn), Utrechtse heuvelrug of de duinen van Schoorl.

Tip: check de site van Natuur Monumenten voor fantastische trail routes. Wil je wat meer uitdaging? Dan loont het zeker de moeite om een keer naar de grens over te steken. Zo kun je in de Belgische Ardennen veel hoogte meters maken en genieten van een spectaculaire omgeving.

Uitrusting

Voor trailrunning gebruik je speciale trailschoenen, een hardloopschoen met extra profiel. Er bestaan veel verschillende type trailschoenen voor verschillende ondergronden zoals bijvoorbeeld: modder, rotsen en keienpaden of een combinatie van onverhard of verhard. Ben je een beginnende trailrunner, kies dan voor een “allround” trailschoen, deze combineert de verschillende eigenschappen.

Goede schoenen voor trailrunning

Rugzak

Vanwege het vaak lastige terrein ligt het gemiddelde tempo tijdens een trailrun meestal lager dan je gewend bent. Je bent dus langer bezig. Daarom gebruiken de meeste trailrunners een rugzak om water en eten mee te nemen. Zelf neem ik ook altijd een aluminium deken, droge sokken, sport tape en mijn mobiele telefoon in een waterdichte zak mee.

GPS horloge

Een GPS horloge is een absolute aanrader voor trailrunners, niet alleen zie je je snelheid, afstand en het aantal hoogte meters op je horloge. Je kunt er ook mee navigeren! Je kunt routes downloaden op je horloge, zo kun je nooit verdwalen en kom je op plekken waar je normaal nooit zou komen. Het vergt wel wat oefening om goed op je horloge te kunnen navigeren. Niet alle GPS horloges hebben een navigatie functie.

Bier

Op een of andere manier gaan trails en bier goed samen. Na de finish zie ik regelmatig mijn medetrailers de wedstrijd evalueren onder het genot van een groot glas bier. Ook zijn er verschillende wedstrijden die de naam dragen van een bierbrouwer.

Oke ik ben overtuigd!

Ben je na het lezen van deze blog enthousiast geworden? Ga het gewoon proberen! Kies voor je eerste trail een bekende wandelroute bij jou in de buurt, en ervaar hoe het is om in de natuur hard te lopen. Smaakt dit naar meer dan kun je overwegen om te investeren in Trail schoenen, een trail rugzak en wellicht een GPS horloge met navigatie.

Loop vooral op gevoel en kijk niet naar je snelheid! Loop je normaal gemakkelijk 12 km/u (5.00 min/km) sta dan niet raar te kijken als je tijdens een trail met dezelfde inspanning amper 10 km/u (6.00 min/km) loopt. Dat geeft niet, trailrunners praten niet over PR’s (persoonlijk records) iedere trail is immers anders. Succes en laat mij weten hoe je eerste trail is bevallen.

Auteur: Frans Trailrunner, Fysiotherapeut, Hardlooptrainer

Inspiratielezing - in 2 jaar van schoolslag naar deelname aan het WK IRONMAN (do. 7 mrt. 2019 19:00 uur)

Roy Lagerburg is langeafstandstriatleet. In 2014 zwom Roy nog schoolslag en in 2016 stond hij op het WK IRONMAN op Hawaii. In deze inspiratiesessie vertelt Roy hoe hij dat gedaan heeft, hoe hij er op terug kijkt en hoe hij jouw kan helpen met jouw volgende triathlon (voor alle niveaus). Meer info + aanmelden.