De nachtmerrie van elke hardloper: Shin splints

Ooit wel eens gehoord van shin splints? Grote kans dat je als fanatiek hardloper  hier zelf wel eens last van hebt gehad. Wat blijkt, je bent niet de enige, namelijk 13% - 18% van alle hardlopers krijgt ooit last van een Mediaal Tibiaal Stress Syndroom (MTSS). Een benaming die we tegenwoordig voor deze blessure gebruiken omdat dit veel specifieker de klachten omschrijft.  In dit blog vertellen wij jou wat de symptomen zijn, welke risicofactoren een rol spelen en hoe het ontstaat.

Inhoudsopgave MTSS is het nieuwe shin splints Wat zijn de symptomen? Zijn er risicofactoren? Wat is de ontstaanswijze van MTSS?

MTSS is het nieuwe shins splints

Mediaal Tibiaal Stress Syndroom (MTSS) is een verzamelnaam voor een aantal symptomen die we vroeger ook onder de naam shin splints kenden. Echter omvatte shin splints zo veel diagnoses, dat het differentiëren hiervan lastig bleek. MTSS is een specifiekere beschrijving, welke diagnoses als stressfracturen en compartimentsyndromen uitsluit. Als je de woorden vertaald van het Latijn naar het Nederlands, staat er: Binnenzijde Scheenbeen Stress Syndroom.

Het stress syndroom betreft een insertietendinopathie, (peesaanhechting) problematiek waar bij de kwaliteit van het peesweefsel afneemt. Het omvat een overbelasting van het peesweefsel en dan met name waar de pees zich aan het botweefsel hecht. Deze klachten bevinden zich op het onderste tweederde deel van de achter- en binnenzijde van het scheenbeen.  Bij deze insertietendinopathie is meestal geen ontstekingsproces aanwezig. mtss

Deze scheenbeenklachten komen bij sporten waarbij springen, herhaaldelijke high-impactbelastingen en rennen een grote rol spelen. Denk hierbij aan sporten als turnen, basketbal, volleybal en hardlopen. Maar ook bij fietsers en langlaufers kan deze blessure frequent voorkomen. Opvallend om te zien is wanneer (jonge) militairen in basistraining zijn, 34% last krijgt van een Mediaal Tibiaal Stress Syndroom.

Wat zijn de symptomen?

  1. Een blijvend vermoeidheid gevoel en/of het gevoel van spierpijn in het onderbeen kunnen in eerste instantie een mogelijke ontwikkeling aankondigen.
  2. Een zeurende diffuse pijn in het middelste- en onderste deel aan de achter en binnenzijde van het scheenbeen. Later kan dit een stekende- of kloppende pijn zijn.
  3. Pijn aan het begin van een activiteit, welke tijdens het doen van de activiteit verminderd.
  4. Aan het einde van een training / activiteit kunnen de pijnklachten weer terugkomen.
  5. Binnenzijde van het onderbeen (variërend van kniehoogte tot enkelhoogte) is drukgevoelig, meestal het onderste deel van de aanhechting.
  6. Pijn zou opgewerkt kunnen worden door zo hoog mogelijk op de tenen te staan.
  7. Als reactie op de irritatie van het botvlies, zijn er soms (rijst)korreltjes voelbaar op het bot.

Negeer je deze symptomen te lang of onderschat je deze, dan kunnen de pijnklachten op den duur verergeren en tijdens het sporten aanwezig blijven. In de nacht zal de scheen vervelend aan gaan voelen, waarna er in de ochtend startpijn of stijfheid op treedt. Het negeren hiervan kan er uiteindelijk toe leiden dat (sport)activiteiten niet meer uitgevoerd kunnen worden. Ook vergroot het de kans op een stressfractuur.

Zijn er risicofactoren?

De klachten komen voornamelijk voor bij (vrouwelijke) hardlopers, maar ook in mindere maten bij springsporten waar de ondergrond een belangrijke rol bij speelt. Er zijn nog een aantal risicofactoren bekend die de kans op het ontwikkelen van een Mediaal Tibiaal Stress Syndroom vergroten.

  • Het maken van trainingsfouten, denk hierbij aan te hoge frequentie, duur en intensiteit;
  • Vrouwen (17%) hebben meer kans op het ontwikkelen van Mediaal Tibiaal Stress Syndroom dan mannen (11%);
  • Te weinig hersteltijd tussen opeenvolgende trainingsactiviteiten;
  • Overproneren van de voet tijdens het hardlopen;
  • Verkorte musculatuur van het onderbeen, waardoor er een disbalans ontstaat tussen kuit- en scheenbeenspieren;
  • Hervatten van sporten na een zomer- of winterstop.

Medial Tibial Stress Syndrome

Hoe ontstaat een MTSS?

Binnen de fysiotherapie worden diverse onderzoeken gedaan, de afgelopen jaren zijn hierdoor verschillende theorieën ontrafeld die de ontstaanswijze van een MTSS beschrijven. Nu heb ik de twee meest recente theorieën voor jou erbij gepakt.

  1. De “Bone Remodelling Theorie” Onderzoekers kwamen er achter dat het ontstoken beenvlies bij MTSS mogelijk geen rol speelt, maar dat er sprake is van een overbelastingsklacht van het scheenbeen. Dit ontstaat doordat bij grote belasting, denk hierbij aan springen en hardlopen, het scheenbeen buigt in een C-vorm. Deze buiging vindt voornamelijk plaats in het onderste derde deel van het scheenbeen, de regio waar de pijnklachten bij MTSS gevoeld worden. Hierdoor kan er verondersteld worden dat er in die regio een herhalende buiging van het bot plaatsvindt. Er vindt een compressie plaats in het daar bovengelegen tweederdedeel. Deze krachten leiden mogelijk tot een disbalans in de bot aanmaak. Door deze krachten ontstaan vaak stressfracturen (vermoeidheidsbreukjes) die te zien zijn in  het scheenbeen. Hiermee stellen de onderzoekers dat MTSS een fase is voorafgaand aan de zogeheten fractuurfase.
  2. De “Tractie Theorie” In deze theorie worden de diep gelegen kuitspier (musculus soleus) en een teenbuiger (musculus flexor digitorum longus) met de bijbehorende trekkrachten op het scheenbeen gezien als een mogelijke oorzaak. De  trekkracht aan het bot zorgt voor pathologische veranderingen in het bot. Deze hoge trekspanning kan verklaard worden onder andere door een overmatig herhaalde pronatiebeweging van de voet tijdens het neerkomen en gedurende de afwikkeling.

Onderzoekers verklaren dat het ontstaan van een MTSS vaak het gevolg is van meerdere fracturen, hierdoor zullen hoogstwaarschijnlijk theorie 1 en twee gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn.

De therapeuten van AmstelFysio kunnen jou helpen om te diagnosticeren of jij last heb van Mediaal Tibiaals Stress Syndroom. Nog beter: ze helpen je er van af te komen, door middel van persoonlijke- en actieve begeleiding. Therapieën als dry needling en specifieke oefeningen worden toegepast bij het verhelpen van deze lastige (hardloop) blessure.

Heb jij last van vergelijkbare klachten? En wil jij weten of je daadwerkelijk last hebt van MTSS? Én wil je er zo snel mogelijk van af komen? Neem dan snel contact op met een van onze therapeuten!

Auteur: Karlijn Fysiotherapeut, dry-needling specialist

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips