Maak de pre-wedstrijd routines in jouw sport Great Again!!

Vaste routines voor aanvang van een wedstrijd of tijdens een training zorgen voor een kleinere kans op fouten, minder snelle afleiding en meer concentratie. Vaste routines bestaan uit bewegingen, gedachten en emoties voorafgaand en tijdens een sportprestatie, met als doel het optimaliseren van de voorbereiding en de uitvoering van de taak van de sporter. Lees in dit blog alles over routines, de voordelen van routines en het trainen van routines.

Waarom de beste sporters gebruik maken van routines

Routines zijn een van de belangrijkste aspecten van de sport die atleten kunnen ontwikkelen om hun training en competitieve prestaties te verbeteren. Routines horen bij het totaalpakket van voorbereiding op een wedstrijd of training van (top)sporters. Door routines zal een atleet in staat zijn om fysiek, technisch, tactisch en mentaal optimaal te presteren. Routines worden het meest gebruikt in voorbereiding op wedstrijden om zo de controle te krijgen over variabelen zoals de staat van je materiaal, warming up van het lichaam en mentale voorbereiding. Onderzoek onder topsporters heeft aangetoond dat door vaste routines de kans op fouten kleiner is en dat de atleet beter in staat is om zich te concentreren en te ontspannen voor een wedstrijd.

Routines in sport

Zonder er heel bewust mee bezig te zijn, heb je zelf waarschijnlijk al een aantal vaste routines ontwikkeld. Denk hierbij aan het inpakken van je sporttas een dag voor de wedstrijd, de bidon vullen met je favoriete sportdrank, het aantrekken van je winnende oranje onderbroek en het nuttigen van je standaard wedstrijddag ontbijt. Een van mijn sporthelden, basketballer LeBron James, gooit tijdens de warming up altijd een vast aantal ballen in de basket en gooit vlak voor de  wedstrijd een hand vol talkpoeder de lucht in. Tennisser Rafael Nadal heeft 19 verschillende routines vlak voor en tijdens een wedstrijd, zoals springen tijdens de toss, altijd eerst met rechts over een lijn stappen en zijn neus en oren aanraken voor een service. Via de volgende link zie je een filpmje waarin Tiger Woods de vaste routines tijdens een golf wedstrijd uitlegt.

Ontwikkel je eigen routines

De eerste stap in het ontwikkelen van een pre-wedstrijd routine is een ​​lijst maken van alles wat je moet doen om goed voorbereid aan een wedstrijd te beginnen. Denk hierbij aan maaltijden, vaststellen tactiek, warming up, controleren van materiaal en kleding en mentale voorbereiding. Bepaal vervolgens in welke volgorde en waar de onderdelen van de lijst uitgevoerd moeten worden, maak deze stap zo specifiek mogelijk. Bedenk hoe en waar je de juiste focus op de wedstrijd kan bereiken. Voeg tenslotte een tijdschema toe aan de lijst routines.

Voorbeelden van pre-wedstrijd routines zijn:

  • Alle benodigdheden klaarleggen voor de wedstrijd.
  • Nuttigen van maaltijden, voldoende drinken.
  • Luisteren naar muziek.
  • Ademhalingsoefeningen voor ontspanning en controle van de ademhaling.
  • Maken van een checklist.
  • Uitvoeren van een vaste serie oefeningen tijdens de warming up.
  • Visualiseren van de wedstrijd, zie ons blog.
  • Aantrekken van altijd dezelfde sokken, shorts of pet.

Drinken als routine

Volg onderstaande tips voor het ontwikkelen van routines in de sport:

  • er is niet een ideale routine voor iedereen, routines zijn per sporter verschillend. Kijk niet naar wat concurrenten doen, maar zoek uit wat voor jou werkt om in de juiste sport modus te komen
  • maak je geen zorgen over de duur van de routine, de duur maakt niet uit, zolang deze maar bij jou past en binnen de regels van de sport past. Zorg wel dat de duur van de routine iedere training of wedstrijd gelijk blijft
  • Zorg voor taak specifieke routines, gericht op jouw sport of jouw taak. Bijvoorbeeld een vast aantal keer de service oefeningen, een vast aantal minuten hardlopen in wedstrijdtempo of uit verschillende van tevoren vastgestelde hoeken de bal op het doel schieten.
  • Ga flexibel om met je routines, naarmate je meer ervaring krijgt in jouw sport, kunnen kleine wijzingen in de routines nodig zijn
  • Word je afgeleid tijdens je routine, stop dan indien mogelijk en begin opnieuw

Het ontwikkelen van sport routines moet beginnen tijdens trainingen. Ontwikkel een korte routine om goed voorbereid te zijn op iedere oefening tijdens een training. De training routine hoeft maar een paar seconden te duren, maar je zal hierdoor wel het maximale uit de training halen. Het zal ook de basis leggen voor het gebruik van routines voor en tijdens wedstrijden. De volgende stap in de ontwikkeling van effectieve sport routines is een pre-wedstrijd routine maken die een uitgebreide versie van de training routine is en deze routine kan tot enkele uren in beslag nemen. Het doel is hetzelfde, volledig voorbereid zijn om optimaal te presteren.

Veel succes en laat ons vooral weten wat jouw vaste routines in de sport zijn!

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips