Hoe het komt dat ik hardloop zonder schoenen

Een paar jaar geleden las ik het boek “Born to Run” van Christopher McDougall over een Mexicaanse indianen stam, de Tarahumara. Ze staan bekend als de beste lange afstand lopers ter wereld. Dat doen ze op minimalistische sandalen of op hun blote voeten.

Na het lezen van het boek was ik razend enthousiast en dacht vaak na over het lopen op blote voeten. Het leek mij een fantastisch gevoel om zonder schoenen hard te kunnen lopen. Maar al snel dacht ik dan ook aan de keerzijde, het risico op blessures. Ik had niet voor niets steunzooltjes in mijn hardloopschoenen en ik had al eens shin splints gehad waardoor ik weken lang niet heb kunnen hardlopen.

Footcore

Vorig jaar attendeerde mijn collega Karlijn mij op een interessante workshop door Yvonne Bontekoning (register-sportpodoloog). Haar boodschap was dat de voetspieren bij veel mensen onderontwikkeld zijn, gelukkig zijn deze heel goed trainbaar. Hiervoor liet zij ons verschillende oefeningen doen dit noemde zij “footcore”. Dit was voor ons hele team een eyeopener, we hebben dit meteen in onze praktijk toegepast. We hebben zelfs een aantal workshops gegeven voor hardlopers omdat wij er van overtuigd zijn dat beter getrainde voetspieren her risico op blessures doet afnemen.

Natural Born Runners

Op onze locatie op de Overtoom kwam ik in contact met de Natural Born Runners, Joris en Tjalle verkopen minimalistische schoenen. Schoenen met meer ruimte voor de tenen en een lagere heeldrop. Dus minder hoogte verschil tussen hiel en tenen. Hierdoor heeft je voet een actievere rol tijdens het (hard)lopen. Joris en Tjalle nodigden ons uit om een workshop footcore te geven tijdens de opening van hun winkel. De workshop was een groot succes en bracht een aantal interessante mensen bij elkaar waaronder Christian Vereijken. Hij viel mij meteen op omdat hij op Tarahumara sandalen liep. We raakten aan de praat, hij bleek verkoper van de Luna sandalen in Nederland te zijn, ik heb meteen een paar bij hem besteld.

Luna sandal barefoot running

 

Feetback Ruth

Met de praktijk hebben we een workshop gevolgd bij Ruth Langemeijer. Zij liet ons verschillende oefeningen doen om de voetspieren te trainen en liet ons kennis maken met de schoenen van Vibram Fivefingers. Ruths enthousiasme werkte aanstekelijk en maakte mij nog nieuwsgieriger naar het barefoot hardlopen.

barefoot-vibram

Barefoot Niels

Via Christian kwam ik in contact met Niels Kunzel, een zeer gepassioneerd barefoot hardloper. Niels is natural running coach en heeft veel mensen begeleid om de transitie te maken van het lopen op schoenen naar het hardlopen zonder schoenen of met minimalistisch schoeisel. Niels bood aan om een keer langs te komen bij ons op de praktijk en maakte een slowmotion filmpje van collega Franc die eerst met hardloopschoenen en vervolgens zonder schoenen op de loopband liep. Heel interessant om te zien dat Franc onbewust anders ging lopen. De voetplaatsing veranderde van de hiel naar de middenvoet, hij maakte kleinere passen en bewoog zijn knieën actiever naar voren. Niels gebruikte een mooie metafoor, hij benoemde het brein als software en de rest van het lichaam als hardware. De software kun je door middel van training programmeren en de hardware wordt ook sterker door gecontroleerd de belasting te verhogen gecombineerd met voldoende rust, vertelde hij.

Mijn eerste meters op blote voeten

In mei 2016 (een paar maanden geleden) ben ik voorzichtig begonnen met het hardlopen zonder schoenen. Toen ik eenmaal buiten stond was het eerste wat ik hoorde “ He buurman ben je je schoenen kwijt?” Vele opmerkingen zouden volgen.

Op advies van Niels ben ik begonnen met lopen op asfalt. Ik had zelf bedacht dat het veel prettiger zou zijn om op een zandpad te beginnen. Maar Niels legt uit dat je op een zandpad snel overbelast. Op asfalt voel je precies aan je voet wanneer je moet stoppen. Ik begin heel voorzichtig met een minuut rustig hardlopen op blote voeten afgewisseld met wandelen. De Luna sandalen heb ik ook bij mij voor slecht asfalt of fietspaden met scherpe steentjes.

Op blote voeten naar de supermarkt

Al vrij snel loop ik 5 km op blote voeten. Thuis doe ik vaak footcore oefeningen en masseer ik de onderzijde van mijn voet met een monkeyball. Ik probeer twee keer per week op blote voeten te lopen. Daarnaast doe ik op donderdag avond een interval training bij mijn vereniging Loopwijzer en op zondag een lange duurloop in de natuur. Dan draag ik minimalistische schoenen met 3 mm heeldrop (Topo Atletic en Inov8). Om mijn voeten toch voldoende prikkels te geven trek ik als het even kan mijn schoenen uit tijdens wandelen of als ik naar de supermarkt loop. Iedere avond voordat ik in het bed stap sta ik mijn voeten schoon te boenen om al het vuil van de straat er af te krijgen.

Duurloop

Twee weken geleden stond een van mijn favoriete hardloop locaties op de agenda. De Kennemerduinen. De avond van te voren twijfelde ik nog, hardloopschoenen meenemen…of niet! Ik besluit het niet te doen. 16 km door de duinen zonder schoenen. Ik start de run op mijn Luna sandalen. De meeste loopmaatjes hebben mij nog nooit op de sandalen zien lopen en vragen wat ik aan mijn voeten heb.

Barefoot Duurloop

Na 8 km op de Luna’s arriveren we op het strand. Ik trek de Luna’s uit en ga verder op blote voeten. Heerlijk! Na ongeveer een kilometer strand buigen we af de duinen in. Ik neem mij voor om zo lang mogelijk op blote voeten te blijven lopen. Dat lukt! De laatste 8 km bestaan uit stukken asfalt, zand en zelfs af en toe wat kiezeltjes. Ik loop rustig en geconcentreerd en kom na 16 km voldaan aan op de parkeerplaats waar we eerder gestart zijn.

Snelheid

De volgende donderdag staat er een interval training gepland. 1 min snel en dan in twee minuten rustig terug. Ik besluit op mijn Luna’s te lopen. Na het inlopen legt trainer Nils het hoofdprogramma uit. We lopen over mooi glad asfalt aan de voet van de Nesciobrug. De eerste interval gaat redelijk maar ik heb het gevoel zonder de Luna’s sneller te kunnen lopen. Ik loop nog een keer een minuut snel, nu weet ik het zeker. De volgende minuut interval trek ik ze uit. De Luna’s gaan uit en ik start weer. Man! Wat loop dit lekker! Ik eindig de minuut als snelste. De laatste paar intervallen loop ik barefoot en merk dat ik veel sneller ben. We sluiten af met een snelle 200 meter, ook deze gaat fantastisch en kom weer als eerst over de streep.

Dam tot damloop

Mijn vriend Thijs heeft mij uitgenodigd om in het team van zijn werkgever deel te nemen aan de Dam tot damloop. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst deel nam aan dit hardloop feestje. De avond van te voren twijfel ik nog tussen: minimalistische schoenen, Luna sandalen of barefoot. Barefoot it is!

Damloop Barefoot Running

Bij de start merk ik dat ik het een beetje spannend vind, omdat iedereen om mij heen schoenen draagt ben ik bang dat er iemand op mijn tenen gaat staan. maar als snel klinkt het start schot en binnen een paar minuten loop ik door de IJtunnel. Ik was al gewend om af en toe een opmerking te krijgen,maar nu regent het echt opmerkingen. Iedereen is positief en vraagt of ik niet bang ben om op iets scherps te staan of vraagt of het niet pijnlijk is aan mijn voeten. Het antwoord is nee. Ik heb nog nooit in glas of iets dergelijks getrapt. Ik denk dat je veel bewuster en geconcentreerder loopt zonder schoenen. Na 1 uur en 24 minuten kom ik samen met Thijs over de finish in Zaandam.

Barefoot runner for life

Ja ik voel mij echt een barefoot runner. Dit betekent niet dat ik schoenen afzweer, er zijn genoeg omstandigheden waarin je veel beter schoenen kunt dragen. Ook weet ik niet of ik nog steeds op mijn blote voeten wil blijven lopen als de temperatuur afkoelt tot onder het vriespunt. Wel heb ik ervaren dat het erg leuk is en dat ik actiever loop zonder schoenen. Ik kan iedereen aanraden om het eens te proberen, wil je weten of je voeten geschikt zijn voor het starten met barefoot running? Maak dan een afspraak met een van onze therapeuten. Wees heel voorzichtig wanneer je begint met barefoot running, juist dan liggen blessures op de loer!

Lijkt het je interessant om ook op blote voeten te gaan hardlopen? In het voorjaar ben ik van plan om een cursus te starten in samenwerking met Loopwijzer Hierin combineer ik mijn ervaring als barefoot hardloper en de kennis als hardlooptrainer en fysiotherapeut. Wil je meer weten? Neem dan contact met mij op

Auteur: Frans Barefoot runner, fysiotherapeut en hardlooptrainer

 

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips