Het dilemma van de hardloopschoen

Leonardo da Vinci zij ooit: “The human foot is a masterpiece of engineering and a work of art”. Daar ben ik het helemaal mee eens! De voet bestaat uit 26 afzonderlijke beenderen, 33 gewrichten en 19 spieren en pezen waarmee de bijzonder ingewikkelde bewegingen gemaakt worden om te kunnen hardlopen. 

In onze praktijk zien wij veel hardlopers en krijgen dan ook vaak vragen over hardloopschoenen. Is deze schoen geschikt voor mijn voet? Geeft mijn schoen voldoende demping? Heb ik een anti-pronatie schoen nodig of kan ik beter op een minimalistische “barefoot” schoen gaan hardlopen? In deze blog zal ik kort de geschiedenis van de hardloopschoen beschrijven, vervolgens wat er tegenwoordig te koop is en tot slot wat de wetenschap hierover zegt.

De geschiedenis van de hardloopschoen

Hardloopschoenen bestaan al ongeveer tweehonderd jaar. Sinds 1832 maakt men gebruik van rubberen zolen daarvoor bestond de gehele schoen uit leer. Sinds 1920 wordt er ook een onderscheid gemaakt tussen schoenen die geschikt zijn voor sprint en lange afstand lopen. En sinds de jaren 70 wordt er ook naar de loopstijl van de hardloper gekeken om te bepalen welke schoen het meest geschikt is.

Een foto die is geplaatst door AmstelFysio (@amstelfysio) op

Wat ligt er nu in de winkel?

Er komen steeds meer verschillende type hardloopschoenen op de markt, zo zijn er schoenen met extreem dikke zolen die voor een betere demping zouden zorgen. En zijn er schoenen die de voet corrigeren, bijvoorbeeld de antipronatie schoen. Pronatie is het inzakken van de binnenkant van de voet. Verder valt op dat veel schoenmerken de schoenen steeds lichter maken en dat er steeds meer merken met een minimalistische “barefoot” schoen op de markt komen. Het idee van deze schoenen is dat de voet meer ruimte krijgt om natuurlijk te bewegen.

Wat is voor mij de meest geschikte schoen?

Het antwoord op die vraag is erg lastig. Zoveel mensen, zoveel voeten. Ieder mens heeft een andere anatomie er is dus niet een bepaalde schoen waar iedereen op zou moeten lopen. Sterker nog, het is nog helemaal niet duidelijk of we überhaupt op schoenen zouden moeten hardlopen. Toch is het wel belangrijk om een goede afweging te maken bij het aanschaffen van nieuwe hardloopschoenen. Tijdens het hardlopen maak je ongeveer 10.000 passen per uur, dit betekent dat je per been ongeveer 5000 keer dezelfde beweging maakt.

Conclusie

Het is interessant om te zien dat er dus verschillende theorieën bestaan over hardloopschoenen. Ik heb veel mensen gesproken over hardloopschoenen en bijna iedereen heeft hierover andere ervaringen of een andere mening. Dit maakt het allemaal niet gemakkelijker om een paar schoenen uit te kiezen. De wetenschap doet hier gelukkig veel onderzoek naar. Er zijn in ieder geval een aantal zaken die we nu weten:

  • Dempende zolen voorkomen geen blessures.
  • Antipronatie schoenen zorgen niet voor minder blessures.
  • Blessures ontstaan vrijwel altijd door trainingsfouten, te veel kilometers, te snel lopen of te weinig rust houden tussen de trainingen.
  • Hardlopers die op dunne (niet dempende) zolen lopen hebben in de meeste gevallen een betere looptechniek.
  • Waneer een schoen voor jou een prettig en comfortabele pasvorm heeft, geeft dit meer vertrouwen, dit zorgt er weer voor dat het risico op blessures afneemt.`

Om de keuze gemakkelijker te maken heb ik Joris van Natural Born Runners geïnterviewd over hun schoenen. Zij verkopen schoenen zonder dikke dempende zolen met veel ruimte voor de tenen om een meer natuurlijke loopstijl te stimuleren.

https://youtu.be/-jer7FdIW5w

Auteur: Frans Fysiotherapeut en hardlooptrainer

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips