10 tips van Loopwijzer: (Her)starten met hardlopen

Het lijkt wel alsof iedereen nu is gaan hardlopen met de 1,5 meter maatschappij. En groot gelijk want hardlopen is te gek en de snelste manier om fit te worden en je conditie op te bouwen. Maar het leven van (her)beginnende hardlopers zit vol met gevaren. Pijntjes, motivatieproblemen, blessures, geen vooruitgang boeken: allemaal redenen om te stoppen. Jammer en hoeft niet!

Met het toepassen van onderstaande tips tackel je deze gevaren en word je een blijvende hardloper😊

10 Tips om goed te (her)beginnen met hardlopen

  1. Begin met langzaam hardlopen want je hoeft helemaal niet hard te trainen in deze fase. Snel hardlopen komt later. Start met langzaam hardlopen en je hebt minder kans op blessures en je gaat langer progressie boeken wat super is voor je motivatie.
  2. Relaxt opbouwen want je hart en longen gaan sneller vooruit dan je spieren en pezen die moeten wennen aan hoge impactsport dat hardlopen is.
  3. Loop met een goeie houding. Maak jezelf lang ipv inzakken, dat is vragen om problemen aan je knieën en heupen!
  4. Loop met kleine pasjes en een hoge cadans. Dit zorgt voor minder impact met minder kans op blessures en het kost ook minder energie.
  5. Gebruik je armen terwijl je hardloopt. Losse schouders, ellebogen en polsen zorgen voor balans. Met je armen geef je je cadans aan en een felle arminzet zorgt voor impuls bij versnellen. Dit is lastig voor veel lopers. Zorg er in ieder geval voor dat je armen niet tegenwerken door ze te fixeren.
  6. Raak de grond kort aan tijdens het lopen. Blijf dus niet plakken maar loop licht tikkend door de straten of in het bos.
  7. Leer jezelf aan om actief langzaam hard te lopen, anders voelt langzaam hardlopen niet lekker en doe je het te weinig.
  8. Snel hardlopen? Korte stukjes snel lopen afgewisseld met langzaam hardlopen is prima. Ga niet lang snel hardlopen, dat is de snelste weg naar blessures.
  9. Blessureleed is het grootste gevaar bij (her)beginnende lopers. Goed nieuws want naast niet inzakken en langzaam hardlopen verminder je je blessurekans nog verder door oefeningen te doen! Doe sws de excentrische kuitoefening, lunges, squats, balansoefeningen en de “tenenloop”. 2-3 x per week is voldoende!
  10. Je hebt weinig nodig om te hardlopen: schoenen en functionele kleding. Goed spul is de investering waard, beknibbel er niet op!

Kijk voor inspiratie deze video’s met tips om fluitend te starten met hardlopen.

Deze video’s komen uit week 1 van mijn 10-weekse online training “start met hardlopen”.

Focus, veel loopplezier en blijf heel!

Groetjes, Nils

Loopwijzer.nl
facebook.com/loopwijzer

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.