De Dam tot Damloop lopen voor de 'wetenschap'

Wij zijn Kattelijn en Lieke en zitten in 5 vwo op het Spinoza Lyceum . Voor ons profielwerkstuk, een uitgebreid werkstuk dat alle middelbare scholieren van havo en vwo maken over een onderwerp uit hun gekozen profiel, willen wij ons in een half jaar voorbereiden op de Dam tot Damloop. We willen ervaren hoe het is om zo’n afstand te lopen en wat er allemaal bij de voorbereiding komt kijken.

Op internet gingen wij op zoek naar een locatie waar we een inspanningstest konden laten afnemen om onze begintoestand vast te stellen. Zo kwamen wij bij AmstelFysio terecht. Zij waren ontzettend behulpzaam en hebben aangeboden ons te helpen. En zo stonden we na een week voor de Basic Fit op de Amstelstraat. We waren best wel zenuwachtig, maar Frans stelde ons gelijk gerust. Hij legde alles super duidelijk uit en na een paar kleine testjes en vragen waren we klaar voor de VO2max test.

We liepen om de beurt voor ongeveer 10 minuten op de loopband. Ondertussen kon de ander op een scherm de hartslag en de hoeveelheid gebruikte zuurstof volgen. Om de VO2max te berekenen kregen we een masker op. In het begin voelt dat een beetje raar en het is lastig om de grond te zien, maar je went er snel aan en na een tijdje voel je het niet meer zitten. We waren niet echt gewend om op een loopband te lopen en waren bang dat we misschien gingen vallen. Gelukkig is dat niet gebeurt, want Frans lette goed op en gaf aanwijzingen.

Na de test hebben we de resultaten uitgebreid besproken. Eerst zagen we alleen maar gekleurde balkjes en wisten we niet zo goed hoe we de getallen moesten interpreteren, maar na de uitleg werd alles duidelijk. We hadden nu gelijk een hele boel informatie voor ons werkstuk. Ook is het heel erg fijn dat we kunnen trainen met een op ons aangepast schema.

Wij hebben de inspanningstest bij AmstelFysio als zeer positief ervaren. En het lijkt ons super leuk om na de Dam tot Damloop te kunnen zien of onze conditie is verbetert.

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips