Fit blijven met thuiswerken doe je zo

De laatste berichten van de regering zijn duidelijk: vermijd sociale aangelegenheden, ga alleen naar buiten als het echt niet anders kan en werk zo veel mogelijk thuis. Door velen wordt er momenteel urenlang thuis gewerkt. In deze blog een aantal tips om thuis tijdens het werken in beweging te blijven, de thuiswerkplek te optimaliseren en oefeningen om de spieren/gewrichten los te houden.

Blijf bewegen!

Wie thuis aan het werk is merkt waarschijnlijk al gauw dat je een groot gedeelte van de dag zittend doorbrengt. Een tip om te voorkomen dat de spieren verslappen en de gewrichten vastgeroest raken is iedere 40 minuten van houding te veranderen. Probeer daarnaast eens een geïmproviseerd sta bureau uit, loop een rondje door je huis terwijl je aan het bellen bent of maak eens tien squats voor je stoel. Door kleine aanpassing in je zittende routine te maken, kun je een hoop klachten voorkomen.

Benieuwd naar onze thuiswerk workout (no sweat!)? Bekijk hier de instructievideo op Instagram.

Werkplek thuis inrichten

Velen zullen thuis aan het werk zijn achter hun laptop. Het is verstandig om hierbij gebruik te maken van een laptopstandaard. Dit zorgt ervoor dat je niet naar beneden hoeft te kijken en voorkomt een stijve en pijnlijke nek/schouders. Zorg er met behulp van de standaard voor dat het bovenste 1/3e deel van het laptop scherm op ooghoogte zit. Naast dit hulpmiddel zijn een externe muis en toetsenbord ook van belang. Hiermee wordt de stress op de polsen, ellebogen, schouders en nek verminderd en voorkom je overbelastingsblessures. Zorg ervoor dat het toetsenbord niet te ver van je af staat (bijvoorbeeld geen papieren tussen jou en je toetsenbord in leggen) zodat je niet te ver naar voren hoeft te reiken om bij je toetsenbord te komen. Kies als laatste voor een stoel waarbij beide (liefst blote) voeten de grond kunnen raken. Een stoel waarbij de heupen net iets hoger staan dan de knieën en een relatief losse rugleuning raden wij aan voor een actievere zithouding zodat de core gebruikt moet worden tijdens het zitten.

Fysiotherapie tijdens de crisis

Blijf je ondanks deze tips en tricks toch last houden van stijve schouders, een pijnlijke onderrug of een tintelende pink? De therapeuten van Amstelfysio staan klaar voor een fysiotherapeutisch e-consult. Hierin bespreken we grondig wat je klachten zijn, wat je hulpvraag is en geven we je gerichte oefeningen mee voor thuis om je klachten op te lossen. Wil je meer informatie over het maken van een afspraak, neem dan hier contact met ons op zodat je in no-time weer pijnvrij bent! Of Bel op 020 - 261 02 68.

Lees verder - Tips voor het instellen van je (thuis)werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 6 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen. Lees de 5 tips.