Text-Neck: nieuwe epidemie of bestaande klacht met een hippe naam?

Quasimodo, het bekende Disneyfiguur die de klokkenluider van de Notre Dame speelt, is een goed voorbeeld van hoe iemand met een “Text-Neck” er bij zit. Het hoofd ver voorbij de schouders en een kin naar voren stekend. Als je er aan denkt krijg je misschien al acuut nekklachten. Of komt het omdat jij er niet heel anders bij zit tijdens het lezen van dit blog? Hier onder zal ik jou vertellen wat de “Text-Neck” precies is, welke symptomen je zult ervaren, of het een nieuwe epidemie is en wat je er aan kunt doen. Zo zit jij er straks niet meer bij als Quasimodo én heb je geen nekklachten meer, hoe mooi is dat?!

Inhoud Wat is de “Text-Neck” precies? Symptomen van een “Text-Neck” Wel of geen “Text-Neck”? Use it or lose it! Oefeningen

quasimodo

Wat is de “Text-Neck” precies?

De “Tekst-Neck” is geen officiële medische term, alleen omschrijft het met name een oorzaak waardoor de klachten ontstaan zijn. Het beschrijft een houding van de nek die ontstaat door vaak en een lange tijd te kijken naar een mobiel elektronisch apparaat (smartphone, tablet, laptop, etc.).

De houding waarbij de nek ver voor de borstkast staat wordt officieel een anteropositie van het hoofd genoemd. Wanneer iemand nekklachten of een “Text-Neck” heeft, is deze hoek gemiddeld 45 graden. Bij deze test wordt de hoek gemeten vanaf het oor naar het uitstekende deel van de zevende nekwervel.

craniovertebral-angle

Door deze houding waarbij het hoofd niet mooi tussen de schouders gepositioneerd is, worden alle nek- en schouderspieren overbelast om het hoofd opgeheven te houden. Wist jij dat je hoofd ste deel van je lichaamsgewicht bedraagt? Iedere keer dat je hoofd 2,5 centimeter naar beneden hangt wordt het gewicht van het hoofd zelfs verdubbeld!

Symptomen van een “Text-Neck”

De symptomen die voor kunnen komen zijn vrijwel niet naders dan de klachten die je ervaart wanneer je houdingsklachten hebt. Maar speciaal voor jou toch nog op een rijtje: - Stijve nek- en schouderspieren; - Hoofdpijnklachten; - Nekpijn; - Schouderklachten; - Zenuw gerelateerde symptomen als uitstralende pijn, gevoelloosheid, tintelingen en/of brandend   gevoel in een of beide armen.

text-neck-1

Wel of geen “Text-Neck”?

Wanneer je de literatuur in duikt en goed onderbouwde artikelen leest, verschillen de beschrijvingen en symptomen van een “Text-Neck” niet zo heel veel van andere houdings- en spanning gerelateerde klachten. De houding die beschreven wordt bij de “Text-Neck” verschild ook niet wanneer je deze vergelijkt met de houding van onze (voor)ouders bij het lezen van een krant! Wel kunnen wij veronderstellen dat er in de afgelopen jaren wat betreft technologie erg veel ontwikkeling plaatsgevonden heeft én dus klachten die daar aangekoppeld zouden kunnen zijn een passende naam zouden moeten krijgen. Natuurlijk valt deze term dan ook niet te beperken tot alleen de resultaten van het sturen van een SMS of WhatsApp bericht en het overmatige gebruik van een mobiele telefoon. Mensen van alle leeftijden besteden tegenwoordig immers talloze uren per dag achter vele diverse draagbare apparaten, denk maar eens aan tablets, e-readers, mediaspelers, videorecorders, digitale camera’s en game consoles.

Use it or lose it!!

Natuurlijk zou je kunnen veronderstellen dat de nekspieren overbelast worden door het grote gewicht dat zij moeten dragen wanneer het hoofd naar beneden hangt. Echter in dit geval betekend deze overbelasting ook dat er sprake is van een onvermogen van de spieren om de nek boven de schouders te houden. Omdat men jaar in jaar uit achter een laptop, tablet, naar een krant etc. kijken, zijn de nek-/schouderspieren flink onder ontwikkeld. De enige therapie voor het behandelen van deze epidemische nekhouding is trainen, trainen en nog eens trainen.

Gelukkig voor jou heb ik al een scala aan oefeningen middels een filmpje en uitleg gemaakt, deze vind je hieronder!

Chin Tuck in lig

Ga liggen op een harde ondergrond met de knieën gebogen en de tong tegen het gehemelte. Maak een lichte onderkin, waarbij je hoofd op de grond blijft en de halsspieren ontspannen blijven. Zorg dat je rustig door kan ademen. Houd deze onderkin beweging 10 seconden vast en herhaal deze oefening 10 keer, maar wel tweemaal daags.

Chin Tuck tegen de muur en met dynaband

Ga staan met je rug en hoofd tegen de muur aan. Deze zorgen voor een fixatie punt, zodat je een adequate houding hebt. Leg de tong tegen het gehemelte en maak een lichte onderkin. Zorg er wederom voor dat je halsspieren ontspannen blijven en je rustig door kunt ademen. Houd de onderkin beweging 10 seconden vast en herhaal deze oefening 10 keer. Je kunt eventueel een dynaband (een elastiek) om je hoofd heen doen voor meer weerstand.

Elbow in the pocket

 

Ga liggen op je buik met je kin op de rand van het bed. Hierdoor ligt je neus vrij en is je nek stabiel. Breng je armen in een soort “ U “ vorm, waarbij de ellebogen op schouderhoogte zijn. Breng vervolgens de ellebogen in de taille, je armen maken hierbij een soort “ W “ vorm. Houd de ellebogen 2 seconden in de taille en beweeg deze rustig weer naar de startpositie. Herhaal deze beweging 15 keer achter elkaar en voer deze twee tot drie series uit.

Dynaband Row

 

Wikkel de dynaband om de deurkrik heen, houd de dynaband vast en ga rechtop staan met de oren tussen de schouders. Breng vervolgens de handen richting de taille. Hierbij komen je ellebogen voor bij de rug en trek bewust de schouderbladen naar elkaar toe. Houd dit 2 seconden vast en strek vervolgens rustig de armen weer naar voren. Doe deze oefening 3 series van 15 herhalingen.

Heb jij nou ook al meer dan twee weken last van de bovengenoemde symptomen? Neem dan snel contact met een van onze fysiotherapeuten op. Zij kunnen jou namelijk van deze veel voorkomende klacht af helpen en leren je weer mooi rechtop laten zitten, staan en lopen!

Auteur:

Karlijn Fysiotherapeut