60 tot 90% van de bevolking krijgt ooit rugpijn

Rugpijn of lage rugklachten zijn een van de meest voorkomende klachten aan ons lijf. Bijna iedereen krijgt er vroeg of laat een keer me te maken. Door over- en/of onder-belasting of veroudering kan de tussenwervelschijf zijn vocht en schok dempende eigenschappen kwijt raken.  Onze rug is een ingenieus onderdeel van het lichaam. Naast het geven van steun en functie bied onze rug ook bescherming tegen impact van binnen en buiten.  Het vormt de de basis van onze bewegingen.

Anatomie

Onze rug is opgebouwd bestaat uit 33 of 34 wervels.  Deze blokken zorgen voor een bepaalde bouw en vorm van ons lichaam . Naast deze bouw heeft onze wervelkolom ook nog een grote bewegende functie. De blokken kunnen namelijk door hun vorm op iedere niveau iets anders bewegen. In dit blog gaan we met name in op de lage rug. En dan wel de rugpijn of klachten van de  lage rug.

spine

Bewegingen van de rug

Onze lage rug beweegt met het bekken en de heup nauw samen. Het hele systeem bestaat uit 5 lage rug wervels ook wel lumbale of lende wervels genoemd.  Verder grenst er aan de lage rug nog ons staartbeen of sacrum. Ook weer bestaande uit 5 wervels.  Omsloten door twee bekkenhelften vormt dit de basis van onze wervelkolom.  Een lage rugwervel bestaat weer uit een wervellichaam met een wervelboog en twee zijtakken en een achtertak. Dit zijn ook wel de de uitstekende punten in je rug.  Om en in dit geheel zit een veelvoud van zenuwen, banden, kapsel en spieren.  Spieren verdelen we nog in kleine stabiliserende en grote beweeg groepen. Tussen twee wervels zit er een tussenwervelschijf of disc. Deze zorgt voor de demping en begeleid een deel van de bewegelijkheid. De wervelkolom kan naast buigen en strekken ook draaien, zijwaarts buigen in en uit elkaar veren.

Lage rugpijn

Lage rugpijn is pijn onderin de rug. Soms straalt de pijn uit naar de billen of  naar één of beide benen.  In een aantal gevallen zit de pijn nog lager in de rug (bij het SI gewricht) bij de overgang naar het bekken. Lage rugpijn  ontstaat plotseling of meer geleidelijk en is hevig of zeurend. Door hevige pijn zijn bepaalde bewegingen of houdingen niet meer mogelijk.  Houdingen als lang staan, zitten of liggen verergeren de klachten.

Gewone rugpijn wil zeggen dat er geen aanwijzingen zijn voor een hernia, ziekte, afwijking of beschadiging als oorzaak van de pijn. Gewone lage rugpijn komt vaak voor en gaat vanzelf over.  Probeer bij rugpijn zoveel mogelijk te blijven bewegen en u dagelijkse activiteiten te blijven doen. In een aantal gevallen kan de fysiotherapeut door middel van advies, voorlichting en oefeningen het beloop optimaliseren.

Wanneer naar de fysio?

Wanneer het niet lukt om te blijven bewegen en de klachten aanhouden is een  bezoek aan de fysio- manueel therapeut verstandig. Deze kan door middel van specifieke vragen, onderzoek en testen aantonen of uitsluiten wat er aan de hand is. De fysiotherapeut kan helpen bij discopathie, scoliose en hernia klachten. Hij kan weliswaar niet in alle gevallen de oorzaak wegnemen. Maar in veel gevallen wel de gevolgen verminderen of laten verdwijnen. Na het vaststellen van de oorzaak wordt er een behandelvoorstel gedaan. Dit bestaat meestal uit het in beweging brengen van de kleine beperkte gewrichten. Beïnvloeden van de  stijve- en inactieve spieren, het geven van advies en voorlichting. Als er voldoende bewegelijkheid is gecreëerd kan er gestart worden met de re-activatie fase. Hierin worden de spieren weer geactiveerd voor belasting. Beginnend met  basis oefeningen uitgebreid naar functionele oefeningen. Ons streven is om u sterker te laten vertrekken. Verder geven wij van AmstelFysio onze cliënten handvatten mee om de zelfredzaamheid te vergroten.

AF 014

Op onze facebookpagina worden geregeld oefeningen of  adviezen gegeven met betrekking tot actief bewegen en leven.

Auteur:

Franc Fysiotherapeut, Manueel therapeut