Welk hoofdpijn type heb jij & wat kun je er aan doen?

Heb je wel eens hoofdpijn? Eens per maand, per week of vaker? Waarschijnlijk neem je dan een pijnstiller of ga je even liggen. Maar heb je er wel eens aan gedacht om naar de fysiotherapeut te gaan?

Ik zie het veel om mij heen bij familie en vrienden. Mensen die met terugkerende hoofdpijnklachten lopen en eigenlijk geen idee hebben wat de oorzaak is. Veel mensen lijken zich vrij snel neerleggen bij het feit hoofdpijn te hebben en zeggen: “ach, dat heb ik nou eenmaal soms”. Er wordt dus vaak gekozen voor een oplossing op korte termijn, maar kun je er ook vanaf komen op de lange termijn? En wat kan een fysiotherapeut hierin betekenen?

Inhoud:

  1. Soorten hoofdpijn
  2. Wat voor soort hoofdpijn heb jij?
  3. Wat kan een fysiotherapeut doen bij hoofdpijn?

Soorten hoofdpijn

Om dit te onderzoeken is het allereerst belangrijk jezelf af te vragen welke soort hoofdpijn je hebt. We kunnen tegenwoordig een aantal verschillende soorten hoofdpijn onderscheiden en behandelen. Bij de meeste soorten hoofdpijn kunnen we als fysiotherapeut invloed uitoefenen op afname van de frequentie en intensiteit van de hoofdpijn. In sommige gevallen kunnen we de hoofdpijn zelfs helemaal genezen, indien de omgevingsfactoren (stress, voeding etc.) dat toelaten. Per soort hoofdpijn en per persoon scheelt het enorm waar de hoofdpijn ervaren wordt. Aan de hand van de locatie van de hoofdpijn kunnen we wel al verschillende aannames maken als fysiotherapeut.

Wat voor soort hoofdpijn heb jij?

Hoofdpijn

Stress op werk of met je studie?

Spanningshoofdpijn ook wel cervicogene hoofdpijn genoemd. Dit wordt gekenmerkt door pijn en/of druk rond de slapen en de achterkant van het hoofd en nek, zonder duizeligheid of misselijkheid. Volgens experts is de reden van deze hoofdpijn trekkende spieren op het hoofd en in de nek en/of niet goed functionerende nekwervels. Dit komt vaak door langdurige stress of een trauma in het verleden.

Vaak aanvallen van hoofdpijn?

Migraine komt en gaat met een vrij duidelijk begin en eind van de hoofdpijn. De pijn zit meestal aan één kant van het hoofd, maar kan ook aan beide zijden voorkomen. De pijn is kloppend en bonzend en vaak zo heftig dat het misselijkheid, duizeligheid en zelfs braken kan veroorzaken. Aanvallen duren van enkele uren tot wel drie dagen. Migraine kan erfelijk zijn, en heeft verschillende uitlokkende factoren die per persoon verschillen, zoals emotionele en lichamelijke factoren. Ook hormonen, bepaalde geneesmiddelen, voeding en weersomstandigheden kunnen een rol spelen. Migraine wordt opgedeeld in vijf verschillende fasen die we graag uitleggen bij een bezoek, indien hier sprake van lijkt te zijn.

Maandelijks hoofdpijn?

Hormonale hoofdpijn komt meestal voor bij vrouwen tijdens, na en voor hun menstruatie. De hoofdpijn is minder heftig dan spanningshoofdpijn, en geeft een drukkend gevoel. Meestal aan beide zijde van het hoofd. Gedurende de dag wisselt de hoofdpijn van intensiteit.

Onrustig, hoofdpijn en een lopende neus?

Clusterhoofdpijn komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. De hoofdpijn komt in een terugkerend patroon. Symptomen zijn ernstige hoofdpijn aan één zijde van het hoofd. Daarnaast ervaren mensen vaak aan dezelfde kant een verstopte of juist lopende neus en/of waterig oog. In tegenstelling tot migraine worden mensen meestal onrustig en gaan ze niet snel liggen. Het is niet bekend waar het vandaan komt, maar er wordt gedacht aan een ontregelde biologische klok (hypothalamus in het brein). Het is vaak niet te koppelen aan factoren als stress of hormonale veranderingen. Er is medicatie die de duur en frequentie kan doen afnemen van deze hoofdpijn.

Griep en hoofdpijn?

Sinus hoofdpijn ontstaat doordat de holtes in je schedel (of eigenlijk het vocht er in) gaat ontsteken. Het gaat meestal gepaard met een griep en koorts. Het is vrij makkelijk te diagnosticeren en wordt vaak behandeld met een antibiotica kuur. Wanneer deze hoofdpijn niet te heftig is, kun je er ook voor kiezen om te rusten en ‘uit te zieken’.

Pijnlijke plekken in je gezicht?

Aangezichtspijn  komt voor in twee varianten. Typische aangezichtspijn en atypische aangezichtspijn. Beide vallen officieel niet onder de noemer hoofdpijn, maar het is wel pijn aan je hoofd, dus beschrijf ik ze hier toch. Bij de eerste variant krijg je hevige pijn aanvallen van enkele minuten, meestal bij je kaak of wang. Bij de tweede variant duren de aanvallen langer en voelt het ‘dieper’. De pijn straalt meer uit, waardoor je minder goed kunt plaatsen waar het pijn doet. De behandeling is gericht op het afnemen van de frequentie van aanvallen, en het voorkomen van zogeheten ‘triggers’. Dit zijn dingen als kauwen, praten, scheren, tandenpoetsen, neus snuiten, zoenen, airconditioning etc.

Wat kan een fysiotherapeut doen bij hoofdpijn?

Een fysiotherapeut is opgeleid om onderscheid te maken tussen verschillende soorten hoofdpijn en deze te behandelen en hier advies over te geven. Van deze soorten hoofdpijn kunnen wij het beste spanningshoofdpijn behandelen. Dit kunnen we doen door te kijken naar de stand van de nekwervels en de stand van je schouders, nek en rug en de bijbehorende spieren. Per persoon zal de behandeling verschillen.

Bij andere soorten hoofdpijn proberen we de frequentie en intensiteit van de hoofdpijn te laten afnemen. Dit kan door de zogeheten ‘triggers’ van de hoofdpijn in kaart te brengen en proberen te verminderen. Daarnaast is het mogelijk dat ontspanningstherapie of cognitieve gedragstherapie helpt.

Bij clusterhoofdpijn, voorhoofdsholte en aangezichtspijn kan de fysiotherapeut minder doen. Wij zullen je dan ook doorverwijzen naar de huisarts voor eventuele medicatie of leefstijl interventie.

Heb jij al langer last van hoofdpijn en wil je hier iets aan doen op de lange termijn? Kom dan eens langs voor een afspraak op onze praktijk. Dan kijken we samen of we jou hierbij kunnen helpen.

Auteur:

Marik, Fysiotherapeut i.o.

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips