De beste tips voor het voorkomen en verhelpen van hielspoor

Stel je voor dat je in de ochtend wakker wordt en met je slaperige hoofd uit bed stapt en je op een stukje rondslingerend lego staat, Auw! Zo voelt een hielspoor, en iedereen die dit heeft ervaren kan je vertellen dat dit geen pretje is. Voornamelijk in de ochtend beschrijven mensen met een hielspoor de pijn als een messteek, die naarmate de dag vordert misschien wel iets minder vervelend aanvoelt.

Bij AmstelFysio zien we elke week wel iemand met deze klacht. Gelukkig kan ik ze dan vertellen dat we 90% van de mensen met deze klacht kunnen helpen.

De pijn van hielspoor is vergelijkbaar met als je op een lego blokje staat.

Wat is hielspoor?

Een hielspoor is een verkalking (een stukje extra botgroei) op het hiel bot. Dit stukje bot kan wel groeien tot meer dan een centimeter. Gek genoeg is dit niet wat de pijn veroorzaakt. Het stukje bot irriteert de peesplaat die onder je voet zit, en deze gaat ontsteken. Deze ontstekingsreactie is de pijn die je voelt. Als je even hebt gelopen en de structuren in je voet warm zijn zal je minder last hebben. Maar als je een tijdje stil hebt gezeten of gelegen ontspant je voet en de peesplaat, als je dan opstaat rekt dit weer uit en voel je de meeste pijn.

Locatie pijn hielspoor

hiel, hielspoor, peesplaat

Waarom gebeurt het nou juist bij mij?

Een hielspoor komt het meest voor bij sporters die veel rennen en springen. Dus bij veel korte explosieve, fysieke activiteiten. Maar het kan ook zijn dat je regelmatig andere activiteiten doet waarbij er veel druk op de onderkant van je voet komt te staan. Denk dan aan bijvoorbeeld langdurig staan. Ook mensen met overgewicht hebben meer kans op een hielspoor omdat er door het extra gewicht meer druk komt te staan op de voeten. Misschien wel het belangrijkste oorzakelijke factor is een afwijkend (hard)looppatroon en een platte of juist holle voet, om dit te beoordelen kun je het best een fysiotherapeut of podotherapeut bezoeken.

Hoe kom ik er het snelst van hielspoor af?

In eerste instantie moet je er achter komen waar het vandaan komt. Het is mogelijk dat je schoenen aan vervanging toe zijn, of dat je veel op schoenen met een (hoge) hak loopt. In dit geval is het verstandig deze te vervangen, of tijdelijk op ander schoeisel te lopen. Ook kun je tijdelijk met een speciaal zooltje lopen wat ervoor zorgt dat de plek van de ontsteking wat meer rust krijgt.  Zelf kan je de structuren in je voet gaan ontspannen door een mini foamrol of een balletje te gebruiken, hier hebben wij bij Amstelfysio eerder al een blog over geschreven.

Daarnaast kun je de voet sterker maken, en de houding van de voet verbeteren door footcore oefeningen te doen. Hiermee voorkom je dat de  klacht in de toekomst terugkeert.

Als fysiotherapeut kunnen wij helpen met het achterhalen van de oorzaak. Soms adviseren wij om hiervoor een echo te laten maken. Zo kunnen we nog nauwkeuriger in schatten hoe lang de klacht zal duren of wat de meest effectieve behandelmethode is.

Verder beoordelen we het looppatroon en geven wij balans en rek oefeningen om de belastbaarheid van de voet te verhogen.

In hele ernstige gevallen (minder dan 5%) wanneer er na maanden geen verbetering optreed kan een operatie worden overwogen.

Heb je last van je voet? Wij kunnen je helpen. Maak een afspraak en kom langs op onze locatie op de Amstelstraat of op de Overtoom.

Auteur: Marik Stagiair Fysiotherapeut