Hoe kom ik van mijn achillespees ontsteking af?

Achillespees klachten komen veel voor bij hardlopers, maar ook bij niet- sporters is het een veel voorkomende blessure. Dit blog gaat over het overbelasten en daarmee ontsteken van de achillespees en hoe je hier het beste van af kunt komen. 

In onze taal wordt een zwakke plek van iemand ook wel diegenen zijn achilles plek genoemd. Dat komt uit een Griekse mythologie van Homerus. Daarin is de strijder Achilles door zijn moeder in een heilige rivier gedoopt terwijl ze hem aan zijn achilles vast hield. Hij was onoverwinnelijk tot de god Apollo er achter kwam dat zijn hiel/achilles zijn zwakke plek was. Zo stierf hij aan een pijl in zijn achilles. Helaas is het nu nog zo bij actieve en fitte mensen dat de achillespees roet in het eten komt gooien. Helaas zien we nog vaak mensen in onze praktijk met deze klacht, maar gelukkig kunnen we er mee aan de slag. Bijna iedereen zit na een revalidatie proces weer op het sport- niveau als voor de klachten.

tendinitis

Wat gaat er mis in de achillespees?

De achillespees is de pees die de driedelige kuitspier verbindt met je hielbeen. Hij zorgt er bijvoorbeeld voor dat je op je tenen kan staan. Hij wordt voornamelijk belast bij sprongbewegingen en sprintjes.

Risico factoren:

  • Hogere leeftijd
  • Trauma
  • Eerdere achillespees klachten
  • Sekse (een man heeft meer kans op achillespees klachten)
  • Gebruik van corticosteroïde of antibiotica

Een belangrijke beïnvloedbare factor is de kracht in de kuitspier. Wanneer er minder kracht in de kuit aanwezig is wordt er meer van de achillespees gevraagd waardoor er irritatie kan ontstaan.

Daarnaast is er in onderzoek een relatie gelegd tussen achillespees overbelasting en een pronatiestand van de voet (naar binnen staande of ingezakte voet).

Dan is er ook nog de mogelijkheid dat een verhoogde spierspanning  van de benen zorgt voor minder bewegelijkheid van de enkel, dit kan ook resulteren in achillespees klachten.

Er zijn dus allerlei factoren die meespelen in het ontstaan van achillespees klachten. Wij specialiseren ons bij AmstelFysio in het behandelen van hardlopers, ook deze groep is vatbaar voor Achillespees klachten. Nu krijgen wij vaak vragen over het lopen op de loopband en of dit schadelijk is.

Verschil loopband vs buiten hardlopen

Sommige mensen zeggen dat er een verschil is tussen lopen op een loopband en buiten hardlopen, en dat dit mogelijk een oorzaak is van achillespeesklachten. Nu heeft R.W. Willy en zijn groep onderzoekers daar recentelijk onderzoek naar gedaan. Lopen op een loopband heeft blijkbaar een 15.6% hogere belasting en 12.5% grotere piek belasting op de achillespees vergeleken met buiten lopen.

De conclusie is duidelijk: Lopen op de loopband is meer belastend voor de achillespees dan buiten hardlopen en kan daarmee achillespees klachten veroorzaken.

Wat is de oplossing voor achillespees klachten?

Voor de oplossing moeten we met name kijken naar de oorzaak van het probleem. Per persoon zal het uiteraard verschillen maar dit zijn de belangrijkste factoren die je kunt beïnvloeden:

  • Kracht van de kuit
  • Stand van de voet
  • Spierspanning in de benen

Daarnaast speelt de intensiteit van de training en de (loop)techniek een belangrijke rol.

Heb jij nu zelf achillespees klachten en lees je dit dan raden wij je aan om twee dingen te doen:

  1. Een afspraak maken bij ons om er samen achter te komen welke factoren bij jou hebben gezorgd voor de klachten.
  2. Daarnaast kan je alvast beginnen met de volgende oefeningen:

Wacht niet te lang en laat een fysiotherapeut er naar kijken. Wij helpen je graag verder. Lees meer over AmstelFysio in Amsterdam of bel gelijk voor een afspraak: 020 – 26 10 26 8.

Krachtoefening: Excentrische kuit

Balans oefening: Iceskaters

 

Heb je stijve benen? Lees dan ons blog over de foam roller.

AF 025

 

Auteur: Marik AmstelFysio

 

Bronnen:

Kvist M. Achilles tendon injuries in athletes. Sports Med. 1994 Sep;18(3):173-201.

O’Neill S, Watson PJ, Barry S. A delphi study of risk factors for achilles tendinopathy- opinions of world tendon eperts. Int J Sports Phys Ther. 2016 Oct;11(5):684-697.

Willy RW, Halsey L, Hayek A, Johnson H, Willson JD. Patellofemoral Joint and Achilles Tendon Loads During Overground and Treadmill Running. J Orthop Sports Phys Ther. 2016 Aug;46(8):664-72. doi: 10.2519/jospt.2016.6494. Epub 2016 May 12.

Blog tip - 5 tips voor het goed instellen van je werkplek

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen. Langdurig zitten is erg slecht! Zitten wordt inmiddels gezien als ‘het nieuwe roken’. In onderstaande blog geven we je 5 tips die te maken hebben met het instellen van je werkplek, hoe je de negatieve gevolgen van een lange werkdag kunt verminderen en hoe je het begin van vervelende blessures kunt herkennen en voorkomen. Lees de 5 tips